Onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar het functioneren van schoolbesturen

wo 25 september 2024

Percepties naar het effectief functioneren van schoolbesturen

sla link op in klembord

Kopieer

Schoolbesturen nemen in het onderwijslandschap een bijzonder prominente maar vaak onderschatte plaats in. De Vlaamse overheid kan echter geen kwaliteitsbeleid voeren zonder schoolbesturen te betrekken. Toch is er vooralsnog weinig geweten over het functioneren van schoolbesturen en hoe dit functioneren kan bevorderd worden. Om die reden voert de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UA) en de Karel de Grote Hogeschool (KdG) in opdracht van de Vlaamse overheid een Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO23.02) naar het functioneren van schoolbesturen.

De onderzoekers verkennen de werking van Vlaamse schoolbesturen, om van daaruit aanbevelingen te doen aan de overheid om schoolbesturen te ondersteunen en te stimuleren in hun functioneren. Na een eerste onderzoeksfase waarin verkennende gesprekken plaatsvonden, gaan de onderzoekers nu over naar grootschalige bevraging. Daarin wordt onder andere bevraagd hoe het schoolbestuur is samengesteld, welke de rolopvatting is en hoe die werkelijk wordt ingevuld, hoe de relatie tussen schoolleiding en schoolbestuur wordt gekenmerkt, en welke noden en verwachtingen er leven ten aanzien van externe stakeholders.

In de periode van 18 tot 30 september 2024 worden 170 Vlaamse schoolbesturen overheen de verschillende onderwijskoepels uitgenodigd om deel te nemen aan dit survey-onderzoek. Concreet houdt een deelname in dat zoveel mogelijk leden van het schoolbestuur en de schoolleiding (algemeen directeur(s), coördinerend directeur(s) en directeurs van de scholen) die onder de bevoegdheid van het schoolbestuur ressorteren een online vragenlijst invullen. Het invullen van deze vragenlijst neemt ongeveer 40 minuten in beslag.

Wil je graag jouw stem laten horen omtrent het functioneren van jouw schoolbestuur, en hoe de Vlaamse overheid schoolbesturen verder kan ondersteunen en stimuleren in de realisatie van kwaliteitsvol onderwijs? Neem dan zeker deel aan dit onderzoek wanneer je de uitnodiging daartoe ontvangt. De verkregen inzichten worden door het onderzoeksteam immers ook meegenomen in de uitwerking van een inspiratiegids.
Indien je meer informatie wenst of nog vragen heeft over de opzet van het onderzoek, kun je steeds contact opnemen met het onderzoeksteam via onderstaande gegevens.
Het onderzoeksteam:
Yasmine van Put, yasmine.van.put@vub.be (onderzoeker aan VUB en UA)
Katelijne Barbier, katelijne.barbier@kdg.be (onderzoeker aan KdG)
Jerich Faddar (promotor-woordvoerder, VUB), en Jan Vanhoof (UA), Sigrid Pauwels (UA), Loth Van Den Ouweland (KdG) en Haydée De Loof (KdG) (promotoren)

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio