Mijn lichaam

Voor een lesje rond 'mijn lichaam' dachten de leerlingen van het eerste leerjaar van basisschool Lucerna in Hoboken na over de ademhaling. Hoe werkt dat nu eigenlijk? Wat ademen we juist in en hoe doen we dat dan? Welke lichaamsdelen gebruiken we om te ademen? We dachten na over het ademhalingsproces en dachten aan mogelijkheden om dit visueel te maken.

De ademhaling

sla link op in klembord

Kopieer

Online bekijken we enkele voorbeelden. We maken zelf longen met zakjes. Zuurstof krijgen we in de longen met behulp van rietjes. Om de onderdelen aan elkaar te krijgen gebruiken we plakband. We blazen door het rietje en dan vullen de zakjes (longen) zich met lucht, nadien zuigen we op het rietje en dan ontsnapt de lucht uit de zakjes(longen). Dit proces herhalen we enkele keren; het werkt!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • OWna5: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe levende organismen door een specifieke (lichaams)bouw, houding of handeling aangepast zijn om in hun omgeving tefunctioneren en te overleven
  • OWte1: Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen , ingrediënten, materialen en/of onderdelen
  • OWte4: Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio