Leerfiches : lesvormen om tegelijk te groeien in Latijn/Grieks én in leercompetentie (GFL)

Dat aparte lessen ‘leren leren’ niet werken, weten we al lang. Dat leerlingen vaak botsen op hun beperkt arsenaal leerstrategieën en dat dat een weerslag heeft op het realiseren van de leerplandoelen Latijn en Grieks, ervaren we vaak.
Wat als we onze lessen zo kunnen organiseren dat we leerstof aanbrengen, inoefenen en expliciteren door zelf gebruik te maken van leerstrategieën? Dat betekent winst op twee terreinen tegelijk! 
 
We laten je zien hoe de leerfiches werken in de praktijk.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft met dat doel een waaier leerfiches uitgewerkt. De fiches bestaan in een leerlingenversie (hoe werkt de strategie en waarom?) en een lerarenversie (op de achterkant: didactische tips voor gebruik in de les.

Ze zijn ingedeeld in deze rubrieken:

  • Oriënteren en plannen
  • Structureren
  • Verklaren
  • Controleren en bijsturen

Bij wijze van voorbeeld kiezen we uit elke rubriek één fiche en werken die uit in een concreet lesidee voor Latijn.

Oriënteren en plannen – leerfiche 2: Plaats in het geheel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel en lesdoel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan: Latijn 2de graad D-finaliteit, II-Lat-d - versie januari 2024

Lesdoel: de leerlingen herhalen het gebruik van de ablatief en kunnen dat plaatsen in het schema van naamvallen, functies, rollen en dominanten.

NB:de term dominant is geen verplichte term. Het kan gebruikt worden om specifiek in te zetten op syntactische verwachtingen en syntactische samenhang: de dominant is het woord waarover een zinsdeel of zinsdeelstuk extra informatie geeft.

De leerlingen moeten bij het lezen van teksten zonder problemen de naamvallen herkennen en daaraan de juiste functie en rol toekennen, dit in samenhang met de juiste dominant. Het memoriseren van een duidelijk schema kan daarbij helpen. Een ander aandachtspunt daarbij is de correcte toepassing van de juiste terminologie. In dit voorbeeld gaat het om het herhalen van de ablatief met enkele aanvullingen.

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

Beginsituatie

De leerlingen leren in de eerste graad alle naamvallen en het gebruik ervan. Ze zijn vertrouwd met de meeste functies en rollen. In de tweede graad wordt elke naamval herhaald en aangevuld met enkele bijzonderheden.

Ze hebben als nieuwe leerstof de losse ablatief aangeleerd. Bij de herhaling van de functies en rollen van de ablatief worden nu de functies van de losse ablatief toegevoegd aan het schema.

Stap 1

Klassikaal beginnen we met een lege structuur met de titelbalk en we frissen de begrippen van de titelbalk op.

vormfunctieroldominantvoorbeeld             
     

De leerlingen plaatsen klassikaal de nieuwe leerstof in de juiste kolommen; de voorbeelden in de laatste kolom helpen hen op weg.

vormfunctieroldominantvoorbeeld
Naamwoord + participium in de abl.BWBTijd, reden, toegeving ... gezegdeBello confecto, milites domum redierunt. 
Naamwoord in de losse ablatiefo-participiumBello confecto, milites domum redierunt.
Participium in de losse ablatiefgez.--Bello confecto, milites domum redierunt.

Stap 2

Leerlingen worden in groepjes verdeeld en krijgen kaartjes met alle functies, rollen en dominanten die ze geleerd hebben bij de ablatief (ook de functies die ze in de eerste graad geleerd hebben). Ze krijgen een blad met het lege kader waarop ze de kaartjes moeten plaatsen in de juiste vakjes.

NB: mogelijkheden om te differentiëren:

  • Op basis van het niveau van de leerlingen kunnen er kaartjes met verschillende voorbeelden gegeven worden of kunnen de voorbeelden als hulp reeds in het lege kader vermeld zijn.
  • Je houdt bij de verdeling van de kaartjes en het lege schema rekening met het niveau van de individuele leerlingen.

Stap 3

De leerlingen krijgen het lege schema zonder kaartjes en moeten dat zelfstandig kunnen invullen. Cognitief sterk functionerende leerlingen zouden stap 2 kunnen overslaan en meteen deze stap kunnen doen. Stap 3 kan ook gebruikt worden als mogelijke stap om de leerstof thuis te verwerken.

Leerwinst met betrekking tot de leerstof

sla link op in klembord

Kopieer

De leerling is in staat de nieuwe leerstof over bv. de losse ablatief te plaatsen in het geheel van het gebruik van de naamvallen. Tegelijk is dit een manier om het gebruik van de ablatief als geheel te herhalen en opnieuw in overzicht te hebben.

Leerwinst met betrekking tot leercompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

Deze werkvorm laat leerlingen zien hoe ze bij de verwerking van nieuwe leerstof ook reeds behandelde leerstof kunnen herhalen. Ze leren het belang van het verbinden van nieuwe leerstof met het grotere geheel. In stap 3 leren ze ook de methode van brain dump om actief te studeren.

Structureren – leerfiche 16: bedenk vragen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel en lesdoel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan: Latijn 2de graad D-finaliteit, II-Lat-d - versie januari 2024

Lesdoel: de leerlingen beschrijven de organisatie van het Romeinse leger ten tijde van Caesar.

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

Naar aanleiding van de lectuur van Caesar leren de leerlingen over de organisatie van het Romeinse leger.

Om de informatie daarover actief te verwerken, krijgen de leerlingen de opdracht bij elke paragraaf van de informatieve tekst een vraag te formuleren en het antwoord daarop te noteren. Dat kan bv. in de vorm van een flashcard.

Er zijn verschillende mogelijkheden om ook in de klas met die vragen verder aan de slag te gaan, bv.:

  • Leerlingen lopen rond in de klas; op het afgesproken signaal staan ze stil en stellen ze hun vraag aan de dichtstbijzijnde medeleerling.
  • De volgende les begin je met het stellen van twee van hun vragen.
  • De vragen verzamelen in een digitale quiz.

Leerwinst met betrekking tot de leerstof

sla link op in klembord

Kopieer

De leerling heeft de leerstof op een diepgaandere manier verwerkt door een actieve verwerkingsmethode.

Leerwinst met betrekking tot leercompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

De leerling krijgt een methode aangereikt waarmee hij doorlopende tekst zelfstandig kan verwerken.

Verklaren – leerfiche 19: leg de redenering uit

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel en lesdoel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan: Latijn 2de graad D-finaliteit, II-Lat/Grieks-d - versie januari 2024

Rubriek: leesstrategieën en elementair tekstbegrip

Lesdoel: de leerlingen lezen een tekst met een bewuste focus op leesstrategieën.

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

  • Groepjes van vier leerlingen.
  • De twee leerlingen die naast elkaar zitten, doen samen hardop het leesproces. De twee leerlingen die daartegenover zitten, observeren elk diegene die tegenover hem zit aan de hand van een observatierooster/kijkwijzer.
  • Halverwege de les worden de rollen omgedraaid.
  • Op het einde van de les kan elke leerlingen zien wat hij veel doet tijdens het lezen en wat hij niet of bijna niet doet. Hij formuleert voor zichzelf een aandachtspunt voor de volgende lectuurles.

Leerwinst met betrekking tot de leerstof

sla link op in klembord

Kopieer

Door de leesmethode tot lesonderwerp te maken, zullen de leerlingen de leesmethode meer gaan beheersen en die bewuster gebruiken. De observatieopdracht geeft leerlingen bovendien inzicht in waar hun eigen sterktes en zwaktes zitten. Zo komen we ook bij de leerfiches rond controleren en bijsturen.

Leerwinst met betrekking tot leercompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

Deze methode wordt in de eerste plaats gebruikt om de leesmethode onder de knie te krijgen, maar het leert leerlingen ook dat hardop redeneren een goede methode is om leerstof te verwerken. Het kan zinvol zijn dat in de les voor leerlingen te expliciteren.

Controleren en bijsturen – leerfiche 24: reflecteer

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel en lesdoel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan: alle leerplannen Latijn en Grieks

Toepasbaar op alle LPD voor een bepaalde periode.

Lesdoel: de leerlingen brengen voor een grote herhaling in overzicht wat hun sterktes en zwaktes zijn om de voorbereiding van de toets te optimaliseren.

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bij het leerstofoverzicht voor een grote toets markeren leerlingen met groen wat al echt goed gaat en met rood wat nog niet goed gaat. Dit wordt expliciet in de klas aangepakt.
  • Voor wat in het rood gemarkeerd is, maken leerlingen (onder afnemende begeleiding) SMART hoe ze zich gaan voorbereiden om tegen de toets daarin gegroeid te zijn. Voor een 1ste graad is het wenselijk leerlingen daarin d.m.v. een lijst met tips te ondersteunen.

Leerwinst met betrekking tot de leerstof

sla link op in klembord

Kopieer

Op deze manier zal een leerling meer werken aan wat nog moeilijk is en daardoor zal de leerwinst vergroten.

Leerwinst met betrekking tot leercompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen leren dat hun manier van voorbereiden moet aansluiten bij de mate waarin ze bepaalde leerstof al dan niet beheersen. Door met de SMART-methode te werken, zullen ze ook efficiënter leren plannen en werken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio