Welke alternatieven zijn er voor gedragskaarten, straf- alsook beloningssystemen? Hoe komt het dat zelfs met positieve verschuivingen naar nieuwe vormen van autoriteit of de nadruk op herstel, er nog essentiële puzzelstukken missen in het omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Omdat gedrag communicatie is.
Leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag stellen, brengen een boodschap over: een nood, een onderliggende hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons via hun gedrag. Wil je hier meer over weten? Wil je de taal van moeilijke leerlingen begrijpen en je kennis hierin verdiepen? Wil je vaardigheden ontwikkelen om op een adequate manier te communiceren met leerlingen die grensoverschrijdend gedrag stellen?
Schrijf je dan in voor onze professionalisering die we op donderdag 25 januari en dinsdag 20 februari 2024 organiseren in samenwerking met Katelijne Van Lommel, psychologe en auteur van het boek Sprekende harten, strijdende zwaardenen. Deze professionalisering staat open voor al onze teams van het buitengewoon en gewoon onderwijs.
Meer weten? Bekijk nascholing.be of contacteer Katrien Bressers via katrien.bressers@katholiekonderwijs.vlaanderen.