Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse - Je kan aandacht besteden aan de selectie van bronnen bv. op basis van de belangrijkste concepten.
- Je kan op basis van de bronnen de ontwikkeling van de belangrijkste theorieën en de gebruikte methoden om die op te bouwen of te toetsen beschrijven.
- Hoe verhouden die bronnen zich tot elkaar en tot de onderzoeksvraag?
- Welke zijn de belangrijkste inzichten en argumenten?
- Welke zijn de sterke en zwakke punten van de betrokken theoretische modellen?
- Je kan aandacht besteden aan het vermelden van cruciale publicaties of gebeurtenissen.
- Je kan vertrekken vanuit gravitatie en ideeën over krachten in het zonnestelsel (bv. Aristoteles, Ptolemaeus) en dan verdere ontwikkelingen onderzoeken (bv. Copernicus, Kepler, Galilei, Newton …)
- Bij het elektrisch en het magnetisch veld kun je aansluiten bij middeleeuwse geschriften over het magnetisch veld van de aarde en de verdere ideeëngeschiedenis schetsen bv. Coulomb, Poisson, Ørsted, Ampère, Biot, Savart, Laplace, Lorentz, Maxwell …
- Je kan nagaan hoe onderzoek en ontwikkeling (STEM-werkwijzen) hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van de wetenschappelijke ideeën: bv. gebruikte onderzoeksmethoden om ideeën experimenteel te toetsen en de ontwikkeling van technologie voor observatie.
- Je kan aandacht besteden aan STEM-denkwijzen zoals het zoeken naar patronen om ideeën te ontwikkelen, voorspellingen te doen, het gebruik van modellen (waaronder wiskundige) …
- Je kan aandacht besteden aan correct refereren naar de geraadpleegde bronnen.
- Je kan aandacht besteden aan een specifieke structuur bij het literatuuronderzoek: bronnen chronologisch volgens hun publicatie, vanuit opeenvolgende theoretische ontwikkelingen of vanuit experimentele waarnemingen. Je kan ook leerlingen laten kiezen voor een thematische ordening (bv. gravitatieveld, elektrisch veld, magnetisch veld).
- Je kan aangeven dat volgens het huidige deeltjesmodel krachten worden gemedieerd door boodschapperdeeltjes, bijvoorbeeld het foton van de elektromagnetische kracht. De gravitatiekracht wordt gezien als een gevolg van de vervorming van de tijdruimte.
- Je kan het onderzoek spreiden over de graad.
Je kan kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kan binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.