Klimaatdag met de hele school: wij trekken het ons aan!

In het kader van hun jaarthema organiseerde de lagere school KBO Mater van Oudenaarde een klimaatdag. Ze werkten daarbij volgens de fasen van de EDO-carrousel. Aan de hand van een centrale onderzoeksvraag brengen de leerlingen het thema in kaart, onderzoeken ze hun plaats in het systeem en denken ze na over wat ze uit zo’n themadag naar de toekomst kunnen meenemen.

De klimaatdag

sla link op in klembord

Kopieer

Om het vluchtige karakter van een actiedag tegen te gaan, werkten we volgens de fasen van de EDO-carrousel, een methodiek van educatie voor duurzame ontwikkeling.

Fase 1 van de EDO-carrousel: de centrale vraag

sla link op in klembord

Kopieer

De centrale vraag wordt gelanceerd in de turnzaal voor alle klassen: “Hoe gaan we om met de natuur/het klimaat? Welke gevolgen hebben bepaalde acties?”

Fase 2 van de EDO-carrousel: waar gaat het over?

sla link op in klembord

Kopieer

We brengen aan de hand van een onderzoekend moment in kaart welke thema’s gelinkt zijn aan het klimaat.

Fase 3 en 4 van de EDO-carrousel: wat is mijn plaats in het systeem? En wat kan ik doen?

sla link op in klembord

Kopieer

Het antwoord op deze vragen wordt duidelijk gedurende een aantal activiteiten die in groepjes uitgevoerd worden.

Het verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Doel: zoveel mogelijk truitjes verzamelen met de hele school.

Gemengde teams nemen het samen op voor het klimaat. Ze verzamelen truitjes door opdrachten uit te voeren. Per opdracht verdienen ze truitjes die worden opgehangen aan een grote flap met als titel: IK TREK HET ME AAN. Hierop staan ook de hoofden van alle kinderen van de school. Elke leerling krijgt een truitje aan.

  • Gemengde groepen maken van 1ste t.e.m. 6de leerjaar.
  • Een leerling uit L5 of L6 is verantwoordelijke van de groep.
  • Per groep worden er 8 opdrachten gedaan.
  • Duur per activiteit: +/-15 minuten. Bij het belsignaal wordt er doorgeschoven.

In de turnzaal is er een centrale post waar de truitjes op de foto’s worden gekleefd. Hier voorzien we ook kleurpotloden/stiften/waskrijt om de truitjes te pimpen als er tijd over is.

De opdrachten

sla link op in klembord

Kopieer

  1. THEMA ENERGIE Proef: drijven en zinken (zie fiche 3 uit Wouw 3)
  2. THEMA VOEDING Memory van fruit en groenten. Juiste combinatie gevonden? De kaarten sorteren bij inheemse of uitheemse soort.
  3. THEMA MOBILITEIT Parcours: samen zoveel mogelijk kilometers afleggen met fiets/step/voeten/…
  4. THEMA AFVAL Mooimakers: zwerfvuil rapen met afvalknijpers en zakken.
  5. THEMA NATUUR Zaadbommen: https://www.natuurpunt.be/snuit/hoe-maak-je/zaadbommen
  6. THEMA KLIMAAT Luisterverhaal: Blij met een bij of Greta en de reuzen
  7. THEMA NATUUR Schilderij: schilderij/slogan maken met natuurlijk materiaal.
  8. THEMA KLIMAAT Lied: Het klimaatlied - The Star Company (zingen/dansen) https://www.youtube.com/watch?v=ktXXMRF36as

Fase 5 van de EDO-carrousel: wat neem ik mee?

sla link op in klembord

Kopieer

Fase 5 vindt een eerste keer plaats in de grote groep. Aan de hand van enkele algemene vragen en de affiche met truitjes wordt stilgestaan bij de vraag welke inzichten we kunnen meenemen. Daarna wordt op deze vraag nog een keer dieper ingegaan in een apart besprekingsmoment per klas.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ivds1: Zorgzaam omgaan met de schepping, zich inzetten voor een leefbare planeet
  • OWna7: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden
  • OWna8: Natuurlijke verschijnselen en gangbare materialen waarnemen, onderzoeken en herkennen in de omgeving
  • SErv3: samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel

×
Kijkt als...
Niveau
Regio