We komen op tegen uitbuiting en voor een menswaardig bestaan voor iedereen. Een katholieke school is daarom een sociaal rechtvaardige school en gaat in tegen een meritocratisch onderwijssysteem dat uitsluitend de sterksten beloont. Zo wil ze een rechtvaardiger samenleving tot stand helpen brengen.
Je krijgt acht wegwijzers naar vorming in een katholieke dialoogschool aangereikt. Hoe inspireren ze je in de praktijk tot denken, doen en zijn in dialoog?
Deze inspiratiefiche geeft enkele aanknopingspunten en voorbeelden als opstap.
Je bedenkt er zelf zeker nog vele andere …
Je kunt het thema benaderen vanuit de drie invalshoeken van de identiteitsdriehoek: je persoonlijke identiteit, je professionele identiteit en de identiteit van je school.
Het is ook verweven met het leerplan Zill voor het basisonderwijs en het gemeenschappelijk funderend leerplan voor het secundair onderwijs.
Samen vertolken de wegwijzers hoe een katholieke dialoogschool naar vorming kijkt.
Werken aan sociale rechtvaardigheid binnen de school is een manier om de katholieke identiteit van de school vandaag vorm te geven. Of een school zich inzet voor meer sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop dit gebeurt binnen de school is afhankelijk van hoe de school sociaal onrecht begrijpt en welke visie de school heeft ten opzichte van sociale rechtvaardigheid.
K. Choules (2007) onderscheidt drie perspectieven vanwaaruit scholen werk kunnen maken van sociale rechtvaardigheid: het liefdadigheidsperspectief, het mensenrechtendiscours en het privilegediscours.
“Social justice refers to a society committed to equality of (negotiated) outcomes for all in which power and resources are equitably distributed and nobody is excluded from full participation in society on the basis of factors such as gender, religion, ethnicity, socio‐economic group, nationality, ability/disability, or sexuality.” (K. Choules, 2007)
Choules, K. (2007), The shifting sands of social justice discourse: from situating the problem with ‘them’, to situating it with ‘us’, in Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies, jg. 29, n° 5, p. 461-481.
De God uit de christelijke traditie is een rechtvaardige God die oproept om mee te bouwen aan een wereld waar iedereen tot zijn of haar recht kan komen. Door te antwoorden op deze oproep wordt er iets van deze God zichtbaar op school. In het rechtvaardig handelen van de school kan God worden gekend. In het bouwen aan een sociaal rechtvaardige school toont de katholieke dialoogschool hoe het katholiek geloof kan geleefd worden en vorm krijgt in handen en voeten. De drijfveer om te werken aan sociale rechtvaardigheid vindt de katholieke dialoogschool in het visioen van het Rijk Gods. De katholieke dialoogschool gaat als gemeenschap in discussie met de samenleving vanuit het geloof in het Rijk Gods, een u-topie (een ‘goede plaats’ die in de mensengeschiedenis steeds ‘zonder plaats’ zal moeten blijven) die ons uitdaagt om kritisch te staan ten aanzien van onderdrukkende structuren zoals die in de samenleving bestaan en waarvoor we vanuit de sociale positie die we innemen allen in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn.
Welk perspectief op sociale rechtvaardigheid herken je in jullie huidige pastorale werking?
Welk perspectief op sociale rechtvaardigheid sluit het beste aan bij jullie opvoedingsproject?
Welke dwarsverbanden zie je?
De wegwijzers naar vorming geven richting aan het team om doorheen het hele schoolgebeuren tot op de klasvloer te groeien als katholieke dialoogschool. Het leerplan biedt tal van vindplaatsen om daaraan te werken met de leerlingen. Een overzicht, dat je hieronder kan downloaden, verzamelt er enige.
Het leerplan is voor de leraar het anker om bij de leerlingen de steeds complexere wereld te ontsluiten in hun groei naar volwassenheid. De wegwijzers geven daaraan richting en verbinden de vormingsopdracht van de school met haar Bijbels-christelijke inspiratie. De algemene inleiding leerplannen so past dat toe op elke wegwijzer.
Nodig je collega’s uit om een klasprofiel op te stellen op basis van een Bijbels visioen van een Rijk Gods (Jes. 11, 6-9a). Via:
Binnen ons Vlaamse onderwijs hebben we een sterke traditie van solidariteitswerking. De sterke periodes van het kerkelijk jaar herinneren ons aan de kwetsbare medemens en roepen ons op tot inzet voor die kwetsbare medemens. Het verhaal van de barmhartige Samaritaan kan een nieuw perspectief hierop werpen, wanneer we het even anders bekijken: