De leerlingen evalueren de presentatie van een historische bron aan de hand van:
Leerlingen denken snel dat bronnen of werken die in de les aan bod komen, kopieën zijn van het origineel. Meestal echter gaat het om uittreksels, vertalingen en/of bewerkingen. Soms worden er titels toegevoegd. Die ingrepen zijn vaak subtiel maar evengoed is de impact heel groot en verandert de betekenis van een tekst of inschatting van een object. Leerlingen die hiervoor oog leren hebben zullen bronnen minder naïef en meer attent benaderen.
Leerlingen pikken signalen op die aangeven dat bronnen in leermateriaal bewerkt weergegeven worden. Voor het leerplandoel 13 kunnen de leerlingen een bron kritisch evalueren via de bijkomende informatie.
o De ‘Mona Lisa’ van Leonardo Da Vinci is 77 cm op 53 cm groot, iets wat meestal niet vermeld wordt bij afbeeldingen en een eigenschap die leerlingen op het zicht moeilijk kunnen inschatten.
o Je brengt een voorwerp mee en laat hen daarvan een afbeelding laten maken die ze in een cursus- of leerboekpagina opnemen. Dan merken ze de effecten van verkleinen, het informatieverlies bij de overgang van drie naar twee dimensies…
o Je brengt een originele tekst of facsimile mee, bijvoorbeeld een geschreven brief, die leerlingen vervolgens moeten samenvatten in een beperkt aantal regels. Hieronder kan je de vergelijking zien tussen een bron uit het leerboek en de originele bron (met dank aan Griet Frère, tijdens de nascholing Kritisch redeneren met en over bronnen (online, 5 februari 2021)
Onderschrift: La chûte en masse: ainsi l' étincelle electrique de la liberté, renversera tous les trônes des brigands couronnés.
Vrij vertaald: ‘De grote ondergang: de elektrische vonk van de vrijheid werpt de tronen van de gekroonde schurken omver.’
Gravure uit 1794, getekend en ingekleurd door Dupuis en gegraveerd door François Queverdo, een bekend Frans graveur. Uitgegeven door François Queverdo te Parijs.