We zijn allemaal verschillend in hoe we denken, voelen en leren. Hoe gaan we hiermee om in de klas? De neurodiversiteitsbeweging streeft in het onderwijs naar acceptatie en inclusie van alle kinderen, ongeacht hun noden en ondersteuningsbehoeften.
Het lespakket LEANS werd ontwikkeld in Schotland. Professor Noens (KU Leuven) onderzoekt hoe Vlaamse leraren dit lespakket ervaren. LEANS geeft kinderen taal om te praten over neurodiversiteit. Het helpt bij het realiseren van een fijne leef- en leeromgeving voor iedereen.
Met neurodiversiteit bedoelt men dat we allemaal verschillend zijn in hoe we denken, voelen en leren. We verwerken informatie op verschillende manieren en we gedragen ons verschillend. Het LEANS-pakket is een vertaling van het Schotse lespakket Learning About Neurodiversity at School (LEANS). Het tracht leerlingen bewuster te laten denken over de onderlinge verschillen én gelijkenissen van zij die tot de “normgroep” en zij die tot de “atypische groep” behoren.
Het doel van het lespakket is om aanvaarding en begrip te bevorderen voor kinderen met ondersteuningsnoden die verschillen van de doorsnee leerling, en op die manier bij te dragen aan inclusie in het reguliere onderwijs.
Interesse? Neem contact op met caroline.vancraeyveldt@ucll.be