We stellen drie proeven ter beschikking. Enerzijds is er de proef van 2022 waarin de focus ligt op spelling en taalbeschouwing. Anderzijds zijn er de proeven van 2021 met in de ene proef de focus op begrijpend lezen en in de andere proef op luistervaardigheid. Bij de keuze kun je rekening houden met prioriteiten die je als school hebt gesteld, met lopende trajecten, met evoluties die je in kaart wil brengen …
Vanaf dinsdag 7 mei 2024 stellen we de online proeven, de toetsboekjes voor de afname op papier en het bijbehorende materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 14 mei tot en met 27 mei 2024 kunnen de proeven afgenomen worden.
Zowel de leerlingen die de proef op papier maken als de leerlingen die de proef online maken, maken het dictee op papier. De leraar leest het dictee zelf klassikaal voor. We maakten een document met de volledige tekst en met uitleg over hoe het dictee afgenomen dient te worden. De leraar verbetert achteraf zelf de dictees en voert per leerling het aantal correct geschreven woorden in. Hoofdletters tellen ook mee.
Voor de leerlingen die de toets online maken, is er een invulblad voorzien. De leerlingen die de toets op papier maken, maken het dictee in hun toetsboekje.
Voor de eerste twee vragen van het onderdeel taalbeschouwing, hebben de leerlingen een afgedrukt exemplaar van de kaft van een boek nodig.
Via deze link kun je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Vanaf schooljaar 2023-2024 is er een centrale toets Nederlands voor het vierde leerjaar. Deze toetst begrijpend lezen. Wij stellen onze toets begrijpend lezen dan ook enkel ter beschikking voor die scholen die hun evolutie verder willen blijven opvolgen.
Bij de leestoets hoort een bronnenfolder met leesteksten. Zowel voor de online afname als voor de afname op papier heeft elke leerling een afgedrukt exemplaar in kleur nodig (mag recto verso). Voor leerlingen die gebruik maken van voorleessoftware kan een aangepaste pdf gedownload worden. Je vindt de bronnenfolders op de toetsomgeving.
Via deze link kun je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Voor deze proef hebben de leerlingen een hoofdtelefoon of oortjes nodig.
Via deze link kun je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Voor de afname op papier moet je het toetsboekje downloaden en in kleur printen voor elke leerling.
Voor deze proef heb je een bestand met drie videofragmenten nodig. Wanneer je op de link klikt, zal de video vanzelf starten. Maar je kunt alles ook op voorhand downloaden. Klik hiervoor rechts onderaan op de drie puntjes bij het bestand.
De leerlingen bekijken eerst het fragment en mogen daarna pas hun blad omdraaien om de vragen te lezen en te beantwoorden. Ze bekijken elk fragment maar één keer. Het is de bedoeling om na elk fragment even te pauzeren zodat de leerlingen de vragen kunnen beantwoorden. Het is belangrijk dat alle leerlingen de fragmenten goed kunnen horen en zien.
Meer informatie over het invoeren van de antwoorden van de leerlingen vind je in de handleiding.
Via de linken naar het school- en klasrapport kun je de resultaten van jouw school aanvragen en downloaden.
Na de eerste grootschalige afname van een toets, stellen we een analysedocument op. In die analysedocumenten vind je de opgaven terug met de juiste antwoorden, de generieke doelen die getoetst werden en per vraag het Vlaamse gemiddelde van die eerste afname.
In de samenvattingen en handvatten schrijven we een samenvatting van de Vlaanderenbrede resultaten van de eerste grootschalige afname van de proeven en handvatten voor de klaspraktijk.