We stellen twee proeven ter beschikking. Enerzijds is er de proef van 2022 waarin de focus ligt op spelling en taalbeschouwing. Anderzijds is er de proef van 2021 met de focus op luistervaardigheid. Bij de keuze kan je rekening houden met prioriteiten die je als school hebt gesteld, met lopende trajecten, met evoluties die je in kaart wil brengen …
Aangezien begrijpend lezen in de Vlaamse toets is opgenomen, stellen we onze proef niet meer ter beschikking via het online toetsplatform. Je zal deze wel in de papieren versie terugvinden in de evaluatiebox voor die scholen die hun evolutie verder willen blijven opvolgen.
Vanaf dinsdag 6 mei 2025 stellen we de online proeven en het bijbehorende materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 13 mei tot en met 26 mei 2025 kunnen de proeven afgenomen worden.
Alle leerlingen maken het dictee op papier. Voor de leerlingen is er een invulblad voorzien. De leraar leest het dictee zelf klassikaal voor. We maakten een document met de volledige tekst en met uitleg over hoe het dictee afgenomen dient te worden. De leraar verbetert achteraf zelf de dictees en voert per leerling het aantal correct geschreven woorden in. Hoofdletters tellen ook mee.
Voor de eerste twee vragen van het onderdeel taalbeschouwing, hebben de leerlingen een afgedrukt exemplaar van de kaft van een boek nodig.
Voor deze proef hebben de leerlingen een hoofdtelefoon of oortjes nodig.
Via deze link kan je de online proef raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de proef:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Via de link naar het analyserapport kan je de resultaten van jouw school raadplegen.
Na de eerste grootschalige afname van een toets, stellen we een analysedocument op. In die analysedocumenten vind je de opgaven terug met de juiste antwoorden, de generieke doelen die getoetst werden en per vraag het Vlaamse gemiddelde van die eerste afname.
In de samenvattingen en handvatten schrijven we een samenvatting van de Vlaanderenbrede resultaten van de eerste grootschalige afname van de proeven en handvatten voor de klaspraktijk.