Met deze gestandaardiseerde proef worden enkele doelen uit het leergebied muzische vorming geëvalueerd.
We kiezen ervoor om de toets van 2021 vrijblijvend ter beschikking te stellen als gestandaardiseerde proef voor scholen die de toets willen herhalen. Met de toets evalueren we zowel doelen van muzische grondhouding en muzische geletterdheid als doelen van muzische vaardigheid. We gaan onder andere na in welke mate de leerlingen op het einde van het basisonderwijs expressievormen herkennen, muzische bouwstenen hanteren en competent zijn in beschouwen. Hoewel er verschillende muzische domeinen aan bod komen, staat ‘dans’ wel speciaal in de kijker.
Opgelet, de toets kan enkel online worden afgenomen! Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.
- MUge2De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanterendetail
- DansRelatie (samen bewegen en dansen)
- MuziekKlankkleur
- MuziekSamenklank
- DansVorm (vorm en grootte van de beweging)
- DansRuimte (vloerpatronen, richtingen, plaats, ruimtelagen)
- DansStructuur (volgorde en frasering)
- MuziekRitme
- MuziekMelodie
- MuziekTempo
- MuziekDynamiek
- MuziekStructuur/vorm
- DansTijd (duur, tempo, cadans)
- DansKracht (spanning, gewicht, energie)
- MUge3Boodschappen en symboliek in kunst en muzische expressie begrijpen en verwerken
- MUge4Diverse (kunstzinnige) cultuurervaringen opdoen en verwerken; de waarde en functie van kunst in de samenleving ervaren
- MUva2Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormgevingsmiddelen detail
- Dans
- Muziek
- Beeld
We beseffen dat slechts een beperkte set van doelen uit ontwikkeling zich lenen om op een gestandaardiseerde wijze via een online tool geëvalueerd te worden. Heel wat belangrijke doelen die binnen muzische vorming worden gerealiseerd, laten zich namelijk niet schriftelijk toetsen. Bij de verwerking van de toetsresultaten achteraf moeten de gebruikers van deze toets dit dan ook altijd in het achterhoofd houden. Het is zeker niet de bedoeling om muzische en mediakundige ontwikkeling doorheen het schooljaar schriftelijk te toetsen. Desalniettemin vinden we het, omwille van het belang van goede muzische vorming van onze leerlingen, relevant om ook de kwaliteitsontwikkeling daarbinnen te stimuleren. Deze toets kan daartoe bijdragen. We gaan ervan uit dat de leerlingen het afleggen van deze toets zullen ervaren als een fijne muzische ervaring.
Voor deze toets hebben de leerlingen een hoofdtelefoon of oortjes nodig.
Via deze link kun je de online toets raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op de toets:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
In de correctiesleutel kun je de correcte antwoorden raadplegen.
Via de linken naar het school- en klasrapport kun je de resultaten van jouw school aanvragen en downloaden.
Na de eerste grootschalige afname van een toets, stellen we een analysedocument op. In die analysedocumenten vind je de opgaven terug met de juiste antwoorden, de generieke doelen die getoetst werden en per vraag het Vlaamse gemiddelde van die eerste afname.
In de samenvattingen en handvatten schrijven we een samenvatting van de Vlaanderenbrede resultaten van de eerste grootschalige afname van de proeven en handvatten voor de klaspraktijk.