Onderstaande tips kunnen je helpen om met leerlingen de leerplandoelen te behalen.
Leerplandoel: De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
Duiding: "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen.
Stap 1 = de activiteit = De leerlingen ontwerpen.
Stap 2 = wat = een oplossing voor een probleem.
Een wiskundig probleem:
Een wetenschappelijk probleem:
Een technisch probleem?
Hoe komt de leerling tot het ontwerpproces om een oplossing te bekomen?
Binnen een ontwerpproces kunnen we een aantal fasen onderscheiden.
De leerling heeft kennis nodig om verder te kunnen. Kennis kan op verschillende manieren tot bij de leerlingen komen: docerend, zelfstandig bestuderen, gestuurd opzoeken, het leren lezen van wetenschappelijk materiaal, een materiaalbib, ...
Je kan de resultaten vergelijken
Aangereikte meetbare criteria is hier heel belangrijk.