Sch-001 Didactische tips om met leerlingen aan leerdoelen werken

Onderstaande tips kunnen je helpen om met leerlingen de leerplandoelen te behalen.

Leerplandoel:  De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
 
Duiding:  "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen. 

Hoe gaan leerlingen aan de slag met dit leerplandoel?

sla link op in klembord

Kopieer

Stap 1 = de activiteit =  De leerlingen ontwerpen.
 
Stap 2 = wat =  een oplossing voor een probleem.

Welk probleem kan de leerling hanteren?

sla link op in klembord

Kopieer

Een wiskundig probleem:

  • Hoeveel verf heb ik nodig om de woonkamer te schilderen?
  • Hoeveel rollen met motiefbehang heb ik nodig?
  • Hoeveel gipsplaten moet ik aankopen om de zolder af te werken?
  • Hoeveel vloerdelen heb ik nodig om soepele vloer in een visgraadmotief af te werken?
  • De verf komt los bij het verwijderen van plakband?
  • ...
Een wetenschappelijk probleem:
  • De verf bladert af?
  • Het behang blijft niet kleven?
  • De verf verkleurt?
  • De glansgraad is niet egaal?
  • ...
Een technisch probleem?
  • Mijn ladder is tekort?
  • De rolstelling lijkt me gevaarlijk om te beklimmen?
  • De verfrol rolt de verf niet egaal open?
  • ...

Hoe komt de leerling tot het ontwerpproces om een oplossing te bekomen?

sla link op in klembord

Kopieer

Binnen een ontwerpproces kunnen we een aantal fasen onderscheiden.

1. Kennis

sla link op in klembord

Kopieer

De leerling heeft kennis nodig om verder te kunnen. Kennis kan op verschillende manieren tot bij de leerlingen komen: docerend, zelfstandig bestuderen, gestuurd opzoeken, het leren lezen van wetenschappelijk materiaal, een materiaalbib, ...

    • Je kan de leerling een rekentool aanreiken.
    • Samen met de leerkracht wiskunde kan je werken aan het bereken van materiaalhoeveelheden.
    • De leerling wetenschappelijke informatie aanreiken: (best omvormen naar lesmateriaal geschreven op maat van een leerling)

2. Het meten, ondervinden, het voelen, het testen, ...

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerling kan het vocht in de ondergrond meten.
  • De leerling kan enkele testen uitvoeren zoals, een viscociteitstest, krastest, kleeftest, ...
  • de leerling kan verschillende afstanden opmeten en vergelijken
  •  

3. De resultaten vergelijken

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan de resultaten vergelijken

  • met wat de wetenschap zegt.
  • met de handelsafmetingen / hoeveelheden ...

4. Een eerste test

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerling kan een eerste test aanbrengen op een kleiner oppervlak.
  • Enkele testen hernemen en het resultaat vergelijken met de eerste keer.

5. Het eerste resultaat bestuderen, vergelijken en besluiten

sla link op in klembord

Kopieer

Aangereikte meetbare criteria is hier heel belangrijk.

    • Dit kunnen voorgemaakte panelen zijn, duidelijk beeldmateriaal.
    • Het helpt de leerling te weten wat goed genoeg is en wat heel goed is.
    • Het ontdekken van kwaliteit leer je door referentiemateriaal aan te reiken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio