Om het leerproces van hun leerlingen op een hoger niveau te brengen, maken de leraren in de basisschool van het Sint-Barbaracollege te Zottegem de doelen zichtbaar en koppelen er succescriteria aan. Op het einde van het onderwijsarrangement evalueren de leerlingen zelf de doelen die vooropgesteld werden. Een middel hiervoor is de leerladder.
De leraar maakt het doel duidelijk en plaatst het bovenaan de leerladder. Er wordt gevarieerd in doelen: kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes. Na het onderwijsarrangement krijgen de leerlingen de kans hun eigen leerproces te evalueren. Ze kunnen hun naam op verschillende treden plaatsen.
Deze vier kleuren worden door elke leraar van de school gebruikt. Op deze manier is de ladder voor alle kinderen herkenbaar doorheen het basisonderwijs.
3de kleuterklas:
Er zijn dieren met vier poten en dieren met acht poten.
De spin heeft er acht. Kun jij de spinnen acht poten geven? Dat zijn er vier links en vier rechts.
2de leerjaar:
Op de speelplaats gaat de bel 2x. De eerste bel vertelt ons om het spel af te ronden, de tweede bel vertelt ons om de rijen te vormen.
De leerladder is een ideaal middel om met leerlingen in gesprek te gaan over hun leerproces. Wat kan je volgende stap zijn om een trapje hoger te komen? Hoe kun je het de volgende keer aanpakken?