Wat als wij leraren ons door stralend enthousiaste leerlingen laten infecteren?
Wat als wij leraren
kinderen en jongeren
met uitdagende en boeiende leer- en leefstof
blijven besmetten?
Wat als wij leraren
elkaars hart raken
en zo toch verbonden nabij zijn?
Wat als wij leraren
kleur brengen in elkaars levensverhaal?
Wat als wij leraren
de uitdaging van out of the box denken aangaan?
Wat als wij leraren
ondanks onze kwetsbaarheid
ELKAAR AANMOEDIGEN om boven onszelf uit te stijgen?
En… wat een verschil
als we SAMEN met zovele honderden scholen
de schoolbel op 5 oktober extra laten rinkelen
omwille van de actie ‘saved by the bell’?
Zo kan iedereen horen
dat elk kind en iedere jongere
recht heeft op goed & kwaliteitsvol onderwijs!
Dan is en wordt het toch
een verbonden schooljaar!
Een welgemeende ‘dankjewel’
aan alle juffen en meesters,
leraren,
docenten
om de vele inspanningen op zovele vlakken!
We willen jullie op deze ‘dag van de leraar’
van harte bemoedigen en bevestigen
omdat jullie elke dag
vol passie en goesting
door jullie inzet en team-kracht,
de leer-kracht in het kind en jongere naar boven halen!
Bij de koffiezet was er even tijd voor een praatje. Hoe het ging, met de nieuwe klassen. En of ze niet ‘te druk’ waren. Ik bekende dat ‘te druk’ wel een understatement was. Er vlogen al een paar fluostiften door de klas en ik had de tuchtverantwoordelijke al om hulp moeten roepen. ‘Dit houd ik niet vol’, verzuchtte ik. ‘Ik voel dat je energie onder nul zit’, antwoordde mijn collega. En dat ze me begreep. ‘Kom hier’, zei ze toen. Ze gaf me een dikke knuffel. Ik kon er weer tegenaan.
Met loden schoenen ging ik terug naar de klas. De vorige les was er in het honderd gelopen. De leerlingen waren zeer onrustig geweest, op het wilde af. In één lesuur braken ze mijn enthousiasme en sloopten ze mijn zelfvertrouwen. Dus ik zette me schrap, met tegenzin. Wat zou er nu weer gebeuren? Ik hield de touwtjes strak en gaf een taak op punten. Ik liet de leuke intermezzo’s weg en kwam aanzetten met droge theorie. Deze aanpak leek een onverwacht succes. Net voor de bel hoorde ik twee leerlingen zeggen: ‘Dit was een goede les, mevrouw’. Ik zag een klein lichtpuntje. En bij het buitengaan zei een derde leerling: ‘Ik wil me excuseren in naam van de gehele klas, voor ons wild gedrag, vorige les. Al ben ik zelf rustig geweest’. Toen werd het lichtpuntje een stralende zon.
Collega Mark is door de aanvangsbegeleiding aangewezen als mijn peter. Hij zei: ‘Ga fietsen, deze namiddag’. Hij gaf geen oordeel en onthield zich van goede raad. Hij luisterde alleen en wenste me een verkwikkend fietstochtje toe. Zo heerlijk om gewoon mijn hart te kunnen luchten. Een goede peter is goud waard.