Aan de slag met begrippen en teksten in geschiedenis

wo 27 maart 2024

Geschiedenis is bij uitstek een talig vak. Het historische denken opbouwen en verdiepen gebeurt via talige activiteiten. Veel leraren geschiedenis ervaren dat het voor veel van hun leerlingen niet altijd eenvoudig is en zitten soms met de handen in het haar.

We organiseerden daarom in meerdere regio’s een nascholing rond het ondersteunen van het talige aspect in geschiedenisonderwijs. Op donderdag 2 mei is het de beurt aan de Oost-Vlaamse regio en dat van 9.30 tot 15.30 uur. Ook leraren uit andere regio’s zijn van harte welkom!

De studiedag wordt opgedeeld in verschillende onderdelen: we bekijken hoe leerlingen het talige van het vak ervaren en voor welke moeilijkheden het hen stelt. Standplaatsgebondenheid in de praktijk dus. Natuurlijk is dat voor ons als leraar regelmatig een element van frustratie. Samen met jullie trachten we frustratie om te zetten naar ambitie. We belichten de sleutelrol die daarin weggelegd is voor de leraar. Dat onderbouwen we ook wetenschappelijk.

Vervolgens leggen we de link met het leerplan en met leerplandoelen die een grote mate van taligheid bevatten. Belangrijk is om daar te kijken naar een praktische vertaalslag die werkbaar is voor de leerlingen. Hoe creëren we nu die taalkrachtige leeromgeving in functie van leerplandoelrealisatie, is dan ook de vraag. We geven voorbeelden om met dat talige aspect in jouw les de leerlingen te activeren en hun taal te verrijken in functie van het historische leren redeneren.

Ben je er graag bij? Schrijf je in.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio