LPD 4: inspiratie bij didactiek en evaluatie

LPD 4 verwacht dat leerlingen de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen illustreren met betrekking tot een gezonde levensstijl. 
 
Het leerplandoel geeft je de ruimte om zelf te bepalen welke persoonlijke en maatschappelijke belangen je in de kijker zet en in relatie brengt met een gezonde levensstijl.

1. Gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

1.1 Begripsomschrijving

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm. Gezond leven beklemtoont bij een gezonde levensstijl een aantal aandachtspunten, waardoor we een gezonde levensstijl zouden kunnen omschrijven als een levensstijl waarbij je voldoende beweegt, gevarieerd en gezond eet, hygiënisch handelt en aandacht hebt voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden. 
 
Deze omschrijving van 'een gezonde levensstijl' sluit op die manier aan bij de afbakening in LPD 1, een ander leerplandoel dat een gezonde levensstijl in de kijker brengt:

  • voeding
  • beweging
  • hygiëne
  • welbevinden

1.2 Inspiratie didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Afhankelijk van de planning van de leerplandoelen doorheen het jaar, zal je het begrip 'gezonde levensstijl' voor het eerst aanbrengen, of herhalen (als je bijvoorbeeld al gewerkt hebt aan LPD 1). 
Je zou bijvoorbeeld associaties over het begrip 'gezonde levensstijl' kunnen oproepen met beeldkaarten.

  • Leg verschillende beeldkaartjes verspreid op de tafel. 
  • Leerlingen nemen een kaartje dat voor hen iets zegt over 'een gezonde levensstijl'
  • Leerlingen vertellen aan elkaar waarom ze het kaartje genomen hebben. 
  • Dit gesprek leidt naar een mogelijke omschrijving van 'een gezonde levensstijl' waarbij de verschillende terreinen (vlakken, afbakeningen, ...) van een gezonde levensstijl uit het leerplan aan bod komen (voldoende beweging, gevarieerd en gezond eten, hygiënisch handelen en aandacht hebben voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden) 

2. Persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

2.1 Begripsomschrijving

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm. 
 
We kunnen persoonlijke belangen omschrijven als behoeften en waarden die belangrijk zijn voor een persoon. Persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl kunnen we bijgevolg omschrijven als behoeften en waarden op vlak van een gezonde levensstijl, die belangrijk zijn voor een persoon (eigen omschrijving).

2.2 Inspiratie didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Verdeel de klas in groepjes en doorloop een aantal stappen om te werken rond persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl.

Stap 1

  • Elk groepslid krijgt een set kaartjes in een unieke kleur (bv. ll A roze - ll B blauw - ll C roze - ll D ...)
  • Opdracht voor elk groepslid
    • Waarom zou jij kiezen voor een gezonde levensstijl?
    • Elk groepslid noteert individueel de motivatie op een/enkele gekregen kaartjes 

Stap 2

De groep legt de kaartjes samen op tafel en probeert een samenvatting van te noteren op de witte kaartjes. De witte kaartjes bevatten dus kernwoorden die een antwoord bieden op 'waarom zouden wij kiezen voor een gezonde levensstijl. 
 
Stap 3
Afhankelijk van de sterkte van de klas, die al dan niet een variatie aan mogelijke persoonlijke belangen met betrekking tot een persoonlijke levensstijl brengt, kan je de inspiraties extra voeden door bijvoorbeeld persoonlijke belangen af te leiden uit actualiteitsartikels. 
  • Denk aan artikels over influencers die hun gezonde keuzes in levensstijl verduidelijken (waarom vinden ze het belangrijk om die keuzes te maken).
  • Elke groep krijgt een aantal artikels en noteert extra persoonlijke belangen op de witte kaartjes.
  • Verwerk de witte kaartjes per groep in een poster 'persoonlijke belangen voor een gezonde levensstijl'. 
    Tip: deze persoonlijke belangen kunnen ook gekoppeld worden aan het eigen gezondheidsgedrag in functie van LPD 1. 

3. Maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

3.1 Begripsomschrijving

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm. 
 
We kunnen maatschappelijke belangen omschrijven als behoeften en waarden die belangrijk zijn voor de samenleving. Wat belangrijk is voor de samenleving kan zichtbaar zijn in verschillende maatschappelijke domeinen; zoals:

  • onderwijs
  • gezondheidszorg
  • economie
  • cultuur
  • veiligheid
  • leefmilieu
  • gelijke kansen
  • mobiliteit
  • ...
Maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl kunnen we bijgevolg omschrijven als behoeften en waarden op vlak van een gezonde levensstijl, die belangrijk zijn voor verschillende maatschappelijke domeinen (eigen omschrijving, voortvloeiend uit verschillende bronnen - Gezond leven, Gezondheid en wetenschap - Welzijn en gezondheid in Vlaanderen).

3.2 Inspiratie didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Een eerste opdracht focust op een mogelijk kader voor het begrip 'maatschappelijke belangen'.
 

  • Je verdeelt de klas in groepjes
  • Elke groep krijgt 3 sets kaartjes
    • Set 1: foto's van de ministers uit (bijvoorbeeld) de Vlaamse regering - zonder hun naam
    • Set 2: kaartjes met enkel de namen van ministers uit de Vlaamse regering - zonder foto
    • Set 3: kaartjes met een bevoegdheid van een minister uit de Vlaamse regering - tip: vat de bevoegdheid samen zodat het een duidelijk maatschappelijk domein wordt.
  • Elk groepje met de sets kaartjes met elkaar in verbinding brengen
 
Een tweede opdracht focust op het ontdekken van mogelijke maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl. .
 
  • Je verdeelt de klas in groepjes
  • Groepjes krijgen de opdracht om vanuit een maatschappelijk domein een gelijkaardige onderzoeksvraag te beantwoorden
    • Bijvoorbeeld groep 1: domein gezondheidszorg
      • Waarom is een gezonde levensstijl belangrijk voor de gezondheidszorg in onze samenleving? (mogelijke antwoorden: minder zieken vermindert de druk op de gezondheidszorg, meer vrije bedden voor echt dringende zorghulpverlening, ...)
         
    • Bijvoorbeeld groep 2: domein economie
      • Waarom is een gezonde levensstijl belangrijk voor de economie in onze samenleving?  
        (mogelijke antwoorden: gezonde mensen zijn productiever op de werkplek, er is minder ziekteverzuim dus minder productieverlies, langere loopbaan mogelijk waardoor ervaring aanwezig blijft, ...)

  • Groepjes verwerken de antwoorden in posters. Zo krijg je per aangereikt maatschapelijk domein mogelijke maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl. 

4. Wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Deze wisselwerking kunnen we in twee richtingen bekijken:

  • van persoonlijke belangen naar maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl
  • van maatschappelijke belangen naar persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

Je kan met de klas bespreken hoe je zou kunnen uitleggen dat persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl ook een invloed hebben op maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl (hoe meer mensen kiezen voor een gezonde levensstijl, hoe groter de voordelen hiervan in de samenleving).
Bij deze bespreking kan het visueel voor leerlingen een hulp zijn om de posters over persoonlijke belangen en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl uit te hangen.

Volgende check-out kan inspireren om na te gaan of leerlingen de wisselwerking begrijpen. 

  • Wat zou er gebeuren als niemand in je buurt gezonde keuzes maakt? Hoe zou dit de samenleving beïnvloeden?
  • Hoe kunnen gezonde keuzes van mensen bijdragen aan maatschappelijke belangen die er zijn om die gezonde keuzes te maken?
  • Geef een eigen voorbeeld van een gezonde keuze (gezonde levensstijl) die je gemaakt hebt. Wat was het persoonlijk belang voor die keuze? Hoe helpt dit gezond gedrag ook een maatschappelijk belang met betrekking tot een gezonde levensstijl?
  • ...

5. Verdieping - Rol van de overheid

sla link op in klembord

Kopieer

5.1 Begripsomschrijving

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4.1 verwacht dat leerlingen de rol van de overheid inzake gezondheid en preventie toelichten. Deze verdiepende blik op de rol van de overheid helpt om verder in de maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl te duiken. De overheid waakt immers over de maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl via, bijvoorbeeld, preventie. 
Het begrip '(gezondheids)preventie' is op die manier een belangrijke vakterm. We kunnen (gezondheids)preventie omschrijven als het geheel van maatregelen en acties die er zijn om gezondheidsproblemen te voorkomen. Het doel van preventie is om een gezonde levensstijl te bevorderen (bron: Gezond Leven)
 
Gezond Leven onderscheid een aantal categorieën van preventiestrategieën door de overheid:

  • Educatie
  • Omgevingsinterventie
  • Regels en afspraken
  • Zorg en begeleiding

5.2 Inspiratie didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Een eerste opdracht focust op het leren kennen van categorieeën van preventiestrategieën door de overheid. Leerlingen zouden deze categorieën kunnen leren kennen door samen te brainstormen.
 

  • Elke leerling krijgt een krijtje (schrijfstift op het bord)
  • Stel de volgende vraag: "Wat doet de overheid om ervoor te zorgen dat de mensen minder roken?" (kies een startvraag waarbij het haalbaar is om door de leerlingen een aantal voorbeelden te bedenken)
  • Elke leerling probeert iets te noteren op het (middenstuk van het) bord
  • Je noteert categorieën van preventiestrategieën op een ander deel van het bord
    • Educatie in het rood
    • Omgevingsinterventie in het zwart
    • Regels en afspraken in het blauw
    • Zorg en begeleiding in het groen
  • Elke leerling probeert voor zijn gegeven voorbeeld op de gestelde vraag, de categorie te bepalen.

Een tweede opdracht verkent deze categorieën van preventiestrategieën door de overheid verder binnen de afbakening van een gezonde levensstijl uit LPD 1 (voeding, beweging, hygiëne en welbevinden).
 
De klas wordt in groepen verdeeld. Elke groep werkt aan een andere afbakening van een gezonde levensstijl; bijvoorbeeld:

  • groep 1 werkt aan een gezonde levensstijl op vlak van bewegen
  • groep 2 werkt aan een gezonde levensstijl op vlak van hygiëne
  • groep 3 werkt aan een gezonde levensstijl op vlak van welbevinden
  • groep 4 werkt aan een gezonde levensstijl op vlak van voeding
Elke groep werkt voor hun afbakening een infostand uit, waarbij:
  • belangrijke adviezen uit LPD 1 op dat vlak zijn opgenomen
  • duidelijk wordt gemaakt hoe de overheid aan de slag gaat om te werken aan een gezonde levensstijl op dat vlak (je kan tips meegeven over de uitwerking; bijvoorbeeld 'laat ons iets beleven', 'verwijs naar een campagne van de overheid', ...)
  • leerlingen vooraf de beoordelingscriteria doorlopen:
    • je geeft drie gezondheidsadviezen over jouw afbakening van een gezonde levensstijl (gezien in LPD 1)
    • je werkt uit het kader van categorieën van preventiestrategieën door de overheid minimum 3 rubrieken (educatie, omgevinsinterventie, ...) visueel uit met telkens 2 voorbeelden
    • je verduidelijkt de gegeven voorbeelden kort
De leerlingen verkennen via een doorschuifsysteem de infostandjes en geven beurtelings info op de eigen stand. Leerlingen krijgen de opdracht om bij het doorlopen van de standjes een blad in te vullen. Op dit overzichtsblad wordt gevraagd om per afbakening van een gezonde levensstijl (hygiëne, voeding, beweging en welbevinden) een voorbeeld te geven van de rol van de overheid op vlak van gezondheid en preventie. Tip: ook dit kan een inspiratie zijn om het verdiepend leerplandoel te evalueren.

6. Wisselwerking tussen maatschappelijke en persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Deze wisselwerking kunnen we in twee richtingen bekijken:

  • van persoonlijke belangen naar maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl
  • van maatschappelijke belangen naar persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl

Je kan met de klas bespreken hoe je zou kunnen uitleggen dat maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl ook een invloed hebben op persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl.
Bij deze bespreking kan het visueel voor leerlingen een hulp zijn om de posters over persoonlijke belangen en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl uit te hangen. Eventueel aangevuld met de categorieën van preventiestrategieën door de overheid.

Volgende check-out kan inspireren om na te gaan of leerlingen de wisselwerking begrijpen. 

  • Stel je voor dat jouw stad een campagne start om meer mensen aan te moedigen om te fietsen in plaats van de auto te nemen. 
    • Is dat een campagne die verband houdt met een gezonde levensstijl? Waarom?
    • Welke categorie van preventiestrategie wordt hier toegepast?
    • Waarom zou een stad die inspanningen doen? Vanuit welk maatschappelijke belang met betrekking tot een gezonde levensstijl? Leg uit.
    • Hoe zou die campagine ook een invloed kunnen hebben op je persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl (= vraag die peilt naar de wisselwerking). 
  • Geef een voorbeeld van een maatschappelijk belang voor een gezonde levensstijl. Hoe heeft de aandacht van de overheid voor dit maatschappelijk belang met betrekking tot een gezonde levensstijl jouw persoonlijk belang beïnvloedt? 
  • ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio