LPD 4 verwacht dat leerlingen de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen illustreren met betrekking tot een gezonde levensstijl.
Het leerplandoel geeft je de ruimte om zelf te bepalen welke persoonlijke en maatschappelijke belangen je in de kijker zet en in relatie brengt met een gezonde levensstijl.
LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm. Gezond leven beklemtoont bij een gezonde levensstijl een aantal aandachtspunten, waardoor we een gezonde levensstijl zouden kunnen omschrijven als een levensstijl waarbij je voldoende beweegt, gevarieerd en gezond eet, hygiënisch handelt en aandacht hebt voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden.
Deze omschrijving van 'een gezonde levensstijl' sluit op die manier aan bij de afbakening in LPD 1, een ander leerplandoel dat een gezonde levensstijl in de kijker brengt:
Afhankelijk van de planning van de leerplandoelen doorheen het jaar, zal je het begrip 'gezonde levensstijl' voor het eerst aanbrengen, of herhalen (als je bijvoorbeeld al gewerkt hebt aan LPD 1).
Je zou bijvoorbeeld associaties over het begrip 'gezonde levensstijl' kunnen oproepen met beeldkaarten.
LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm.
We kunnen persoonlijke belangen omschrijven als behoeften en waarden die belangrijk zijn voor een persoon. Persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl kunnen we bijgevolg omschrijven als behoeften en waarden op vlak van een gezonde levensstijl, die belangrijk zijn voor een persoon (eigen omschrijving).
Verdeel de klas in groepjes en doorloop een aantal stappen om te werken rond persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl.
Stap 1
Stap 2
De groep legt de kaartjes samen op tafel en probeert een samenvatting van te noteren op de witte kaartjes. De witte kaartjes bevatten dus kernwoorden die een antwoord bieden op 'waarom zouden wij kiezen voor een gezonde levensstijl.
Stap 3
Afhankelijk van de sterkte van de klas, die al dan niet een variatie aan mogelijke persoonlijke belangen met betrekking tot een persoonlijke levensstijl brengt, kan je de inspiraties extra voeden door bijvoorbeeld persoonlijke belangen af te leiden uit actualiteitsartikels.
Tip: deze persoonlijke belangen kunnen ook gekoppeld worden aan het eigen gezondheidsgedrag in functie van LPD 1.
3. Maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl
LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Het begrip 'maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl' is op die manier een belangrijke vakterm.
We kunnen maatschappelijke belangen omschrijven als behoeften en waarden die belangrijk zijn voor de samenleving. Wat belangrijk is voor de samenleving kan zichtbaar zijn in verschillende maatschappelijke domeinen; zoals:
Maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl kunnen we bijgevolg omschrijven als behoeften en waarden op vlak van een gezonde levensstijl, die belangrijk zijn voor verschillende maatschappelijke domeinen (eigen omschrijving, voortvloeiend uit verschillende bronnen - Gezond leven, Gezondheid en wetenschap - Welzijn en gezondheid in Vlaanderen).
Een eerste opdracht focust op een mogelijk kader voor het begrip 'maatschappelijke belangen'.
Een tweede opdracht focust op het ontdekken van mogelijke maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl. .
(mogelijke antwoorden: gezonde mensen zijn productiever op de werkplek, er is minder ziekteverzuim dus minder productieverlies, langere loopbaan mogelijk waardoor ervaring aanwezig blijft, ...)
4. Wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl
LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Deze wisselwerking kunnen we in twee richtingen bekijken:
Je kan met de klas bespreken hoe je zou kunnen uitleggen dat persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl ook een invloed hebben op maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl (hoe meer mensen kiezen voor een gezonde levensstijl, hoe groter de voordelen hiervan in de samenleving).
Bij deze bespreking kan het visueel voor leerlingen een hulp zijn om de posters over persoonlijke belangen en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl uit te hangen.
Volgende check-out kan inspireren om na te gaan of leerlingen de wisselwerking begrijpen.
LPD 4.1 verwacht dat leerlingen de rol van de overheid inzake gezondheid en preventie toelichten. Deze verdiepende blik op de rol van de overheid helpt om verder in de maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl te duiken. De overheid waakt immers over de maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl via, bijvoorbeeld, preventie.
Het begrip '(gezondheids)preventie' is op die manier een belangrijke vakterm. We kunnen (gezondheids)preventie omschrijven als het geheel van maatregelen en acties die er zijn om gezondheidsproblemen te voorkomen. Het doel van preventie is om een gezonde levensstijl te bevorderen (bron: Gezond Leven)
Gezond Leven onderscheid een aantal categorieën van preventiestrategieën door de overheid:
Een eerste opdracht focust op het leren kennen van categorieeën van preventiestrategieën door de overheid. Leerlingen zouden deze categorieën kunnen leren kennen door samen te brainstormen.
Een tweede opdracht verkent deze categorieën van preventiestrategieën door de overheid verder binnen de afbakening van een gezonde levensstijl uit LPD 1 (voeding, beweging, hygiëne en welbevinden).
De klas wordt in groepen verdeeld. Elke groep werkt aan een andere afbakening van een gezonde levensstijl; bijvoorbeeld:
Elke groep werkt voor hun afbakening een infostand uit, waarbij:
De leerlingen verkennen via een doorschuifsysteem de infostandjes en geven beurtelings info op de eigen stand. Leerlingen krijgen de opdracht om bij het doorlopen van de standjes een blad in te vullen. Op dit overzichtsblad wordt gevraagd om per afbakening van een gezonde levensstijl (hygiëne, voeding, beweging en welbevinden) een voorbeeld te geven van de rol van de overheid op vlak van gezondheid en preventie. Tip: ook dit kan een inspiratie zijn om het verdiepend leerplandoel te evalueren.
6. Wisselwerking tussen maatschappelijke en persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl
LPD 4 verwacht dat de wisselwerking tussen persoonlijke en maatschappelijke belangen in relatie gebracht wordt met een gezonde levensstijl. Deze wisselwerking kunnen we in twee richtingen bekijken:
Je kan met de klas bespreken hoe je zou kunnen uitleggen dat maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl ook een invloed hebben op persoonlijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl.
Bij deze bespreking kan het visueel voor leerlingen een hulp zijn om de posters over persoonlijke belangen en maatschappelijke belangen met betrekking tot een gezonde levensstijl uit te hangen. Eventueel aangevuld met de categorieën van preventiestrategieën door de overheid.
Volgende check-out kan inspireren om na te gaan of leerlingen de wisselwerking begrijpen.