En we zijn weer gestart. Sinds een tijdje circuleert er in het onderwijs het concept van de gouden weken, m.a.w. de eerste weken van het schooljaar benutten om in te zetten op groepsvorming en verbinding. In onze klassen Latijn en Grieks is dat concept ons zeker niet vreemd en zullen we ook dit schooljaar onze leerlingen mee op sleeptouw nemen richting de klassieke oudheid en kijken we zelfs over het muurtje naar andere tijdsperiodes, teksttypes, enzovoort.
Wat zijn onze plannen voor dit schooljaar? Er komt een herhaling van de sessies leesvaardigheid in Gent en Leuven. We gaan op epigrafische verkenning tijdens de nascholing In steen gebeiteld op 4 oktober in Mechelen. De dag van de klassieke talen gaat door op 29 januari in Kortrijk. En we plannen verschillende lerende netwerken, regionaal of online, voor leraren van de drie graden, Latijn en/of Grieks. Maar we zijn ook benieuwd naar jullie noden, dus neem zeker even de tijd om de behoeftebevraging in te vullen. We zullen zeker rekening houden met de antwoorden om onze nascholingen verder vorm te geven.
Bij het begin van dit verse schooljaar geef ik nog graag de adviezen mee van Chantal Coppens, toenmalige leerkracht Grieks in het O.L.V. Lyceum te Genk, in een prille uitgave van het tijdschrift Prora (jaargang 1, nr. 3, 1996). Men stelde zich toen vragen bij de veranderingen in het klassieke talenonderwijs: “… mogen we zoiets waardevols onze kinderen onthouden?” Die vraag is nog steeds relevant en actueel.
We kunnen dit lijstje verder aanvullen met meer eigentijdse tips, maar maak er vooral een waardevol, klassiek schooljaar van. We kijken ernaar uit om jullie daarin te ondersteunen.
Hartelijke groet
Dietske, Mieke en Nadia