De evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes van verschillende doelen met meerdere leerkrachten vraagt een specifieke aanpak.
In heel wat leerplannen zijn competentieontwikkelend opgebouwd. De evaluatie van competenties veronderstelt een eigen aanpak. Competenties moeten vertaald worden naar criteria, elk criterium maak je observeerbaar en evalueerbaar door gedragsindicatoren uit te schrijven. In volgend document vind je meer info hierover: Evalueren van competenties
Een voorbeeld van criteria uitgeschreven op het basis van het leerplan 2de gr RK en 3de gr GK vind je in dit bestand: criteria doelstellingen RK-GK (met dank aan Danny Vanderperre, MMI Kortemark).
Enkele documenten in het studiegebied voeding & horeca ter inspiratie:
Paulien Knol, Horizon College schreef een interessant artikel over de beoordeling bij praktijkleren: Competentiematrix
Lees ook de GOK-fiche: Kenmerken van competentiegerichte evaluatie
De competentiemeter, ontwikkeld door Kris Mostrey, kan een handig hulpmiddel zijn bij het evalueren van competenties.