Didactische werkvorm demo-les

Bij een demonstratie laat een persoon (de leraar, een leerling, een gast) op een aanschouwelijke manier zien hoe iets werkt.

Bij een demonstratie laat een persoon (de leerkracht, een leerling, een gast) op een aanschouwelijke manier zien hoe iets werkt. Het hangt van het onderwerp af of deze werkvorm mogelijk en geschikt is. Bij een demonstratie is het belangrijk dat de leerkracht structuur aanbrengt:

  • Geef een duidelijke kijkopdracht, zodat de leerlingen doelgericht kunnen observeren.
  • Zorg voor een logische volgorde. Bij een vaardigheid is het gebruikelijk om eerst de hele handeling te laten zien, daarna stapsgewijs de verschillende onderdelen/fasen.
  • Leid elke fase kort in en vat hem kort samen, met ruimte voor vragen.
  • Geef na afloop een samenvatting van alle fasen.
  • Laat leerlingen – als dat nodig en mogelijk is – het gedemonstreerde zo spoedig mogelijk nadoen en geef feedback.

 

Het is daarnaast goed om te controleren of alle leerlingen de demonstratie goed kunnen zien en horen.
Sterke kanten:
 
  • Een demonstratie is heel concreet en tastbaar.
  • De leerlingen zijn vaak erg gemotiveerd.
  • De praktijk kan er (soms) mee gesimuleerd worden.

 

Zwakke kanten:
 
  • Een overzichtelijke opstelling is soms moeilijk te realiseren en kan veel tijd vragen.
  • Demonstratiemateriaal is nogal kostbaar in aanschaf en veroudert snel bij bepaalde vakken.
  • Of leerlingen het begrepen hebben, blijkt vaak pas als ze zelf aan de slag gaan. Dan is het niet altijd meer mogelijk om de demonstratie te herhalen.


Bron: https://wij-leren.nl/didactische-werkvormen-instructievormen.php
Bekijk ook een voorbeeld van een demonstratie les: de soorten room en hun binding bij het inkoken (Frans)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio