Leerlingenbegeleiding als een opdracht voor elke leraar

  • Leerlingenbegeleiding als een opdracht voor elke leraar

De begeleiding van de leerlingen begint in jouw klas. Het beperkt zich niet tot de leerlingenbegeleider of een beperkt aantal personeelsleden. Het is een taak van elke individuele leraar en bij uitbreiding van het volledige schoolteam. Dat kan enkel als voldaan is aan een aantal voorwaarden:

  • Je ziet jezelf niet louter als lesgever, maar bent naast vakinhoudelijk expert ook expert op pedagogisch en didactisch vlak, met aandacht voor de ontwikkeling van de totale leerling.
  • Je voelt je voldoende handelingsbekwaam om dat in de praktijk te brengen. Dat is geen evidentie. De grote diversiteit in je leerlingengroep vraagt heel wat competenties van jou. Daarbovenop komen de hoge verwachtingen van ouders en de samenleving. Een globale aanpak op schoolniveau, met aandacht voor de kansen om te groeien én voor de professionalisering van jou en je collega’s, kan dat mee helpen kanaliseren. Daarom verwijzen we in wat volgt geregeld naar de ondersteuningsbehoeften van de leraar als een onderdeel van het zorgcontinuüm.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio