Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. In deze rubriek vind je elke nieuwsbrief een 'tool in de kijker' die jou kan helpen. We starten daarbij telkens van een (didactisch) doel waar de tool ons of onze leerlingen bij kan ondersteunen. Wil je een van de tools gebruiken? Dan is belangrijk om af te toetsen of dit past binnen het ICT-beleid van je school (bv. voor het aankopen van accounts, het gebruik met leerlingen binnen de GDPR-regels …).
Welke leerplandoelstelling heeft een leerling wel en welke heeft een leerling niet behaald? Of welke leerplandoelstelling werd dit jaar nog helemaal niet geëvalueerd? Of waar valt mijn hele klas nog op uit?
Vermoedelijk zijn dit herkenbare vragen waar je als leraar niet altijd meteen een duidelijk antwoord op hebt. Deze data halen uit (papieren) testen en examens levert vaak heel wat extra werk op. Evalueren via een digitale tool kan dit voor jou als leraar vergemakkelijken.
Wil je aan de slag met een digitaal evaluatieplatform (BookWidgets, Formative, AssessmentQ …), ga dan op zoek naar een tool met een overzichtelijk en goed uitgebouwd teacher dashboard. Daarin kan je als leraar zien hoe elke leerling gescoord heeft op een bepaalde vraag, maar ook op welke vraag alle leerlingen uitvallen of zelfs hoe een leerling op alle leerplandoelstellingen scoort over het hele jaar genomen (dit kan bijvoorbeeld in Formative).
Daarnaast stelt het gebruik van een digitaal evaluatieplatform je natuurlijk in staat om bepaalde vragen automatisch te laten verbeteren, wat jou tijdwinst oplevert. Je kan ook met authentiek materiaal werken door audio- en videofragmenten toe te voegen aan je evaluaties of je leerlingen zelfs te laten antwoorden met een filmpje in plaats van een uitgeschreven antwoord.