Doelgerichte digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. In deze rubriek zal je elke nieuwsbrief een tool in de kijker vinden die jou kan helpen. We starten daarbij telkens van een (didactisch) doel waar de tool ons of onze leerlingen bij kan ondersteunen.
Wil je een van de tools gebruiken? Dan is belangrijk om af te toetsen of dit past binnen het ICT-beleid van je school (bv. voor het aankopen van accounts, het gebruik met leerlingen binnen de GDPR-regels …).
Sommigen van onze leerlingen hebben ook in het secundair onderwijs nog moeite met het (technisch) lezen van teksten. Binnen je Klasteam van Microsoft heb je een aantal leerversnellers, waaronder leesvoortgang en leescoach.
Hoe werkt het? Je maakt een opdracht aan in je klasteam en kiest ‘leesvoortgang’. Je upload een tekstdocument (bijvoorbeeld een tekst van rijketeksten.org) en je zet de instellingen zoals jij het wil (hoe vaak mag een leerling proberen, binnen welke tijd moet de tekst gelezen zijn, moet de leerling zichzelf filmen of is een audio-opname voldoende …). De leerling voert de opdracht uit door de tekst in te lezen en de opdracht in te dienen. Jij als leraar kan dan zien waar de leerling over struikelde én je kan de leerling op die specifieke onderdelen extra laten oefenen door de leescoach te gebruiken. In ons overzicht inspirerende materialen voor leraren Nederlands vind je een toolfiche over Leesvoortgang en leescoach.
Ook voor spreekvaardigheid komt er een leerversneller binnen Microsoft Klasteams. Spreekvoortgang en spreekcoach zullen je in staat stellen om AI in te schakelen om feedback te geven op spreekopdrachten. Dit kan een efficiënte manier zijn om leerlingen zichzelf ook te leren bijsturen bij het inoefenen van spreekvaardigheid. Deze leerversneller wordt momenteel uitgerold en zal dus binnenkort ook in het Nederlands beschikbaar zijn.