Terugblik Dag van het geschiedenisonderwijs

wo 26 februari 2025

Wij blikken terug op een geslaagde dag van het geschiedenisonderwijs. Met 102 deelnemers kunnen we spreken van een groot succes. We hopen dit volgend schooljaar te kunnen evenaren, op 26 februari 2026.

De dag begon rustig met aanmelden, koffie en kans tot netwerken. Na de verwelkoming door collega Emmy Steenackers nam prof. dr. Karel Van Nieuwenhuyse ons mee in het verhaal van wat er in de lessen geschiedenis aan bod zou moeten / kunnen komen. Hij gaf een overzicht van curriculaire mogelijkheden en buitenlandse voorbeelden, stond stil bij de zoektocht naar historische referentiekennis en toonde hoe je aan de slag kan gaan met de historische sleutelvragen.

In een tweede plenumreferaat sprak dr. Janna Everaert over GenAI in het geschiedenisonderwijs. We leerden het verschil kennen tussen een taalmodel en een kennisdatabank, werden ondergedompeld in AI-geletterdheid en (digitale) bronnenkritiek.

Tijdens de lunch aan de staantafels was er opnieuw kans tot netwerken. Tegelijkertijd konden de deelnemers terecht bij de leermiddelenbeurs. Daar konden ze de uitgeverijen ontmoeten, evenals Erfpunt vzw, de Lage landen en de archeoloog David Depraetere (i.v.m. 2 archeologische sites).

In het namiddaggedeelte volgden de deelnemers 3, respectievelijk 4 sessies. Zo was er een aanbod over beschikbare bronnen uit de middeleeuwen (prof. dr. Jelle Haemers) en uit de vroegmoderne tijd (dr. Jonas Roelens), over onderzoekend leren (Herman Sterckx), over controversiële thema’s (dr. Maarten van Alstein), over spellen in de geschiedenisles (Emmy Steenackers) en over geschiedenis aan de hand van archeologisch materiaal (Erfpunt vzw).

Een greep uit de positieve reacties van de deelnemers:
- Het aanreiken van concreet bronnenmateriaal was echt een zeer belangrijke verwezenlijking van dit professionaliseringsinitiatief.
- Heel leerrijk initiatief!
- Goed gedaan! Zeer interessant!

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio