Stimuleer zelfstandige verwerking van feedback in maatschappelijke vorming
Na de eerste grote evaluatieperiode is het belangrijk om samen met je leerlingen hun groeikansen te bespreken. Om de zelfstandige verwerking van gegeven feedback (= take-up) te bevorderen, kunnen leerlingen in de lessen maatschappelijke vorming hiermee aan de slag gaan. De leerfiches van Katholiek Onderwijs Vlaanderen bieden tal van inspirerende methodieken om leerlingen te ondersteunen en hen succesvol te “leren leren”.
Reflecteren helpt leerlingen ontdekken wat al goed gaat en wat nog verbeterd kan worden. Laat leerlingen op basis van de gegeven feedback hun eigen evaluaties noteren in twee kolommen: "Dit kan ik al goed" en "Hier heb ik nog groeikansen". Ze beantwoorden reflectievragen zoals: "Wat lukt al goed en waarom lukt dat nog niet? Wat of wie heb ik nodig om dit wel te laten lukken?" Indien nodig, kunnen ze hierbij hulp vragen aan klasgenoten of de leraar.
Vervolgens kiezen de leerlingen twee groeipunten waarop ze zich in het volgende trimester willen verbeteren. Ze maken deze zichtbaar door ze te noteren en gebruiken dit als geheugensteun in de volgende lessen.
Bespreek met je leerlingen waarom deze werkvorm wordt gebruikt om te controleren en bij te sturen. Verduidelijk hoe en wanneer ze deze werkvorm kunnen toepassen.
De leerfiches vind je hier: