Om onze leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, zoals gevraagd wordt in veel leerplannen en in het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan (GFL), introduceren we een rubric voor het beoordelen van bronnen. Deze rubric ondersteunt leerlingen om informatie te evalueren op basis van betrouwbaarheid, correctheid, bruikbaarheid, begrijpbaarheid en doelgerichtheid. We werkten een rubric uit voor elke graad van het secundair onderwijs.
De rubric biedt een houvast om leerlingen kritisch te leren omgaan met informatie, iets wat in alle vakken relevant is. Door vakoverstijgend dezelfde methode te volgen, versterken we hun onderzoeksvaardigheden op een consistente manier.
De rubric is bedoeld als inspirerend hulpmiddel. Het kan aangepast worden aan de specifieke context van elk vak. In de komende nieuwsbrieven delen we nog meer concrete voorbeelden en tips om onze leerlingen stapsgewijs te begeleiden van de eerste tot de derde graad in het versterken van hun onderzoeksvaardigheid. Zo doorlopen ze een geleidelijk proces dat hen voorbereidt op de onderzoekscompetenties die in de derde graad verder worden uitgebouwd.
Samen zorgen we ervoor dat onze leerlingen beter voorbereid zijn op een wereld vol informatie. Houd de volgende nieuwsbrief in de gaten voor meer inspiratie!