Op 18 augustus 2024 lanceerde de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven de Quickscan katholieke dialoogschool (KDS), een praktisch instrument waarmee scholen snel, gratis en autonoom de identiteit van hun katholieke (dialoog)school kunnen meten en in beeld brengen. Dit instrument is beschikbaar voor basisscholen, secundaire scholen en instellingen voor hoger onderwijs.
Met de Quickscan KDS kan iedere school, van directeur tot pastorale werkgroep of vakwerkgroep godsdienst, zelfstandig een onderzoek opzetten. Via een online platform kunnen scholen eenvoudig het onderzoek starten, het tijdsvenster bepalen en deelnemers selecteren per categorie (directie, leraren, leerlingen, ouders). Het onderzoek wordt volledig automatisch uitgevoerd, inclusief uitnodigingen, herinneringen en een eindrapport met grafieken.
Onze regionale identiteitsbegeleiders kunnen je ondersteunen bij het proces, van het interpreteren van de resultaten tot het bekijken van de opvolgmogelijkheden. Ze helpen je om de bevindingen te vertalen naar concrete acties en om een traject uit te stippelen voor de verdere ontwikkeling van de katholieke schoolidentiteit.
De resultaten van de Quickscan geven inzicht in hoe ver de school staat in de realisatie van de katholieke dialoogschool en bieden duidelijkheid over het draagvlak om hier verder aan te werken. Het onderzoek kan op verschillende momenten herhaald worden om de voortgang te meten. Ook is het mogelijk om het onderzoek in te zetten bij specifieke groepen binnen de school, zoals de raad van bestuur, de directie, de godsdienstleerkrachten of een bepaalde groep leerlingen.
Meer weten? Heb je vragen of wil je meer informatie over de Quickscan KDS? Neem contact op met onze regionale identiteitsbegeleiders voor ondersteuning.