Praktijklessen met effect in voeding en horeca - beginfase

ma 26 mei 2025

Goed onderwijs in voeding en horeca

sla link op in klembord

Kopieer

Als praktijkleraar en ambachtsman willen we leerlingen voorbereiden op het métier van keukenmedewerker, hulpkok, kok, kelner, sommelier, patissier, broodbakker, chocolatier, slager, charcutier, traiteur, … We willen dat onze lessen het gewenste effect hebben.

Op onze themapagina en in een interactieve visual belichten we de verschillende elementen die bijdragen tot lessen met effect.

In deze bijdrage vertalen we deze principes naar een praktijkles in het domein voeding en horeca. We volgen dezelfde structuur als de visual. Meer informatie en duiding kan je nalezen op de themapagina of visual.

In de vorige nieuwsbrief bespraken we de voorbereidingsfase. In deze nieuwsbrief gaan we dieper in op de beginfase van een les of lessenreeks.

Beginfase

sla link op in klembord

Kopieer

Voorkennis

sla link op in klembord

Kopieer

Door bij de start van een les de voorkennis te activeren, stimuleer je het lange termijngeheugen en blijven zaken langer ‘hangen’. Bovendien krijgen leerlingen meer zelfvertrouwen. Je kan voorkennis activeren door een onderwijsleergesprek (bv. Wie kan de kenmerken van verse vis opsommen?) maar leerlingen kunnen ook via een gerichte opdracht zelfstandig deze voorkennis activeren. Bv. grondstoffen en werkwijze van een basissaus kort omschrijven zodat je dieper kan ingaan op de bereiding van een afleiding, het basisrecept en de basisingrediënten van een deeg noteren.

Doel en succescriteria

sla link op in klembord

Kopieer

Goede, uitdagende en duidelijke doelen helpen leerlingen meer leren. Maak bij de start les duidelijk waarom je deze bereiding, dit product vandaag wil maken. Omschrijf waarop je gaat letten en wat je wil zien, onderlijn aandachtspunten waar leerlingen moeten op letten om een proces tot een goed einde te brengen, wat de eigenschappen zijn van een goed product. Je kan dit verduidelijken door een afbeelding van een afgewerkt product te tonen (bv. foto of schets van een bordspiegel, taart).

Beelden ondersteunen wat je zegt en maken je boodschap nog krachtiger. Je kan ook samen met de leerlingen criteria opbouwen, leerlingen de criteria zelf laten aanbrengen. Je kan dit bv. doen door drie foto’s te tonen van een afgewerkt product en de kenmerken van een aantrekkelijk gedresseerd gerecht laten aanbrengen. Zie bv. hieronder verschillende versies van noordzeetong ‘Normande’.

Motivatie

sla link op in klembord

Kopieer

Door in te zetten op autonomie, betrokkenheid en competentie (ABC) verhoog je de motivatie bij leerlingen:

  • Autonomie: laten leerlingen bv. kiezen welke bereiding ze (volgende week) maken in een bepaald thema, met een voorafbepaald aantal grondstoffen, technieken die aan bod moeten komen, …
  • Betrokkenheid: speel in op de leefwereld van de leerling door bv. een familiegerecht of streekproduct te laten voorstellen of bereiden
  • Competentie: zorg dat leerlingen succeservaringen kunnen beleven. Hiervoor moet je een goed zicht hebben op de beginsituatie zodat leerlingen via gerichte opdrachten uitgedaagd worden om telkens zich verder te ontwikkelen

Structuur

sla link op in klembord

Kopieer

Door het lesverloop en de opbouw van je les te verduidelijken, bied je een houvast aan de leerling en weet de leerling wat het uiteindelijk doel van de les(senreeks) is.

Bv. bij de verduidelijking van het smaakproject omschrijft het leerkrachtenteam in de begeleidende bundel het doel van het project, wat van de leerling verwacht wordt, hoe dit geëvalueerd wordt, …

In de bundel nemen ze ook een tijdsschema op zodat leerlingen de opbouw en het verloop van het project kunnen inschatten.

In een volgende nieuwsbrief bespreken we de middenfase.

Heb je zelf concrete voorbeelden van uitgewerkte documenten, verwerkingsopdrachten … of wens je te reageren op deze bijdrage? Aarzel niet om mij te contacteren!

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio