In het najaar van 2024 start de OVAM met een nieuwe databank voor de ondersteuning van scholen bij het asbestveilig maken van hun onderwijsgebouwen. Hier hoort ook een nieuwe manier van aanmelden bij, via Gebruikersbeheer Vlaanderen. Contactpersonen kunnen via de website van de OVAM alvast de handleiding bekijken of de infosessie van 14/6/2024 hierover herbekijken.
Vanaf de volgende oproep (deze datum wordt later nog bekendgemaakt) zal de nieuwe manier van aanmelden verplicht zijn. Contactpersonen kunnen er dus best voor zorgen dat ze tijdig de juiste rol toegekend krijgen.
Ook nog ter info: vorige week publiceerde de OVAM een nieuw contract voor de opmaak voor asbestattesten in schoolgebouwen. Hoewel de gunning van dit contract pas later zal gebeuren kunnen scholen zich al opnieuw aanmelden voor de opmaak van een asbestattest.
Meer informatie kun je terugvinden op de website van de OVAM: Ondersteuning voor scholen (vlaanderen.be)
Door de vele aanvragen is er momenteel een wachttijd van enkele maanden om via OVAM een asbestattest te laten opmaken. Scholen die een asbestattest nodig hebben om in te schrijven voor de volgende oproep zullen dus zelf een asbestattest moeten laten opmaken. Scholen die eerder al een gratis asbestinventaris of asbestattest gekregen hebben via de OVAM kunnen geen gratis asbestattest meer aanvragen.