Het Rekenhof voert op dit moment een audit uit met als titel ‘Professionalisering in het onderwijs, aanvangsbegeleiding en professionele ontwikkeling van leraren’. De audit gaat na of scholen een kwaliteitsvol beleid rond aanvangsbegeleiding en professionalisering ontwikkelen en implementeren. Het Rekenhof is wettelijk bevoegd om de aanwending van de overheidsmiddelen die scholen ontvangen, te controleren. Het Rekenhof beoogt het verslag te bezorgen aan het Vlaams Parlement in de loop van het voorjaar van 2026.
Naast een analyse van regelgeving en beleidsteksten zal het Rekenhof ook 40 basisscholen en 40 secundaire scholen contacteren. Voor die scholen voert het Rekenhof een analyse uit van visieteksten, professionaliseringsplannen, individuele overeenkomsten rond aanvangsbegeleiding en opleidingsoverzichten en nemen ze ook bevragingen af. In een tweede fase vinden ook interviews met de administratie, de pedagogische begeleidingsdiensten (PBD’s), de inspectie en de vakbonden plaats.
De audit van het Rekenhof staat los van de geplande evaluatie van de PBD’s door het departement Onderwijs en Vorming. Zoals bepaald in het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs wordt de werking van de pedagogische begeleidingsdiensten minstens om de zes jaar geëvalueerd.
Die audit zal bestaan uit twee fasen: