Onze leerlingen zijn niet meer op de hoogte van de actualiteit, help!

wo 27 september 2023

Stelde je bij aanvang van de les al eens de volgende vragen: ‘Wie heeft de krant gelezen? Wie heeft de nieuwsuitzending gezien? Wie hoorde het radionieuws?’ En, bleef het aantal leerlingen met een bevestigende knik ook beperkt? Het is toch een jammerlijke evolutie dat onze leerlingen zelden nog de reflex hebben om op de hoogte te blijven van wat er in de samenleving gebeurt. Dit terwijl media nog nooit zo toegankelijk is geweest als vandaag: iedereen de smartphone in de hand en google to the rescue! We maken al een kleine vreugdesprong wanneer leerlingen enkele kernwoorden poneren over een of ander onderwerp dat in de actualiteit genoemd wordt. Actualiteit consumeren is niet meer hip voor vele jongeren.

Vanzelfsprekend neemt de geëngageerde geschiedenisleraar hier geen genoegen mee. De leerplannen geschiedenis bieden mogelijkheden om actualiteit te verwerken in lessen. Actualiteit kan op verschillende manieren een intrede doen in de les. De focus kan liggen op pure actua, of het kan gaan over het veranderen van de geschiedenis omdat er een nieuwe bron opgeworpen wordt, evenals over een veranderende perceptie tegenover een historisch fenomeen enz. Opties genoeg.

Het project Nieuws in de Klas wil hierop inzetten en ontwikkelde kant-en-klare lespakketten voor alle graden in het secundair. Ieder pakket is opgebouwd uit verschillende modules waarbij er duidelijke linken naar het leerplan geschiedenis, zoals het redeneren met en over bronnen, in functie van kritisch denken. De leraar krijgt inspiratie aangeboden via een duidelijke handleiding, presentaties, didactische fiches en werkbladen voor de leerlingen. De aangeboden challenges kunnen motiverend werken. De databank aan themadossiers laten een diachrone behandeling van topics toe. Naar aanloop van de verkiezingen organiseren ze op 12 oktober een studiedag en vervolgens zullen ze ook een lespakket publiceren omtrent dit thema. Het loont de moeite om te uitgebreide website even te bekijken.

Het is ook mogelijk om wekelijks of tweewekelijks actualiteit een expliciete plaats te geven in de geschiedenisles door bijvoorbeeld te verwijzen naar een net gepubliceerd artikel over een historisch onderwerp. Projecteer het artikel bij aanvang van de les en vertel er kort iets over, laat de leerlingen even reflecteren over de titel. VRT Nieuws heeft hier zeker en vast veel te bieden. Daarnaast kun je ook met de leerlingen een beurtrol opzetten: wekelijks stelt een leerling dan een artikel van de voorbije week voor dat relateert aan een historisch fenomeen. Bepaal wel duidelijk de criteria: noteer van welke sites ze een artikel mogen plukken en expliciteer in deze context betrouwbaarheid, vraag naar een situering in tijd en ruimte en vraag om minstens één kenmerk van samenleving op te nemen en te verduidelijken. De keuzevrijheid die hen geboden wordt, werkt ook motiverend. Eens proberen?

×
Kijkt als...
Niveau
Regio