Alcoholarme en alcoholvrije dranken vinden meer en meer ingang in de hedendaagse gastronomie. Het biedt een interessante aanvulling op het aanbod van bieren en wijnen en spreekt een jonger publiek aan.
Je kan gaan voor kant en klare oplossingen zoals kombucha’s, destillaten en kant en klare mocktails maar het wordt pas uitdagend als je deze zelf bereidt met de leerlingen.
Door aan de slag te gaan met sappen, infusies, kruiden … begeef je je op het snijvlak van gastronomie (liquid gastronomy) en mixology. Bovendien ontwikkel je tijdens het experimenteren het smaakgevoel van de leerling.
Gerechten combineren met deze dranken wordt een extra uitdaging en kan je reeds toepassen in de 2de graad.
Het gamma alcoholarme wijnen en bieren is enorm uitgebreid en stijgt voortdurend in kwaliteit. Het de-alcoholiseren van wijnen verliest echter terrein. Men spreekt tegenwoordig van ‘not wines’ of ‘wine proxy’. Dit zijn bewust geen gede-alcoholiseerde wijnen maar botanische drank die op vlak van complexiteit en gelaagdheid een evenwaardig alternatief biedt voor wijn.
Enkele belangrijke tips voor het aanbod in het didactisch restaurant: