Nieuwe overgangsvoorwaarden in het 1ste leerjaar van de derde graad

do 3 oktober 2024

Leerlingen die in de loop van het schooljaar veranderen van studierichting binnen hetzelfde leerjaarniveau moeten voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van nieuwe studierichting én aan de overgangsvoorwaarde.

Sinds 1 september 2024 zijn de overgangsvoorwaarden voor het 1ste leerjaar van de derde graad (5de jaar) gewijzigd. De datum om van rechtswege van studierichting te veranderen is vervroegd naar 15 oktober (tot vorig schooljaar was dat 15 januari).

Na 15 oktober is veranderen van studierichting in het 5de  jaar nog mogelijk maar voor sommige overgangen is de voorwaarde strenger geworden. Daarmee geeft de regelgeving aan dat die overgangen als eerder uitzonderlijk worden beschouwd. Dit is het geval wanneer een leerling van een domeinoverschrijdende studierichting van de D-finaliteit verandert naar een domeingebonden studierichting van de D-finaliteit of wanneer een leerling van studiedomein verandert.

Voor overgangen van de domeinoverschrijdende D-finaliteit naar de domeingebonden D-finaliteit of bij veranderingen van studiedomein is er vanaf 16 oktober een advies nodig van de klassenraad van de richting die de leerling heeft gevolgd en een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad van de nieuwe studierichting. Bovendien moet de overgang gebaseerd zijn op een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden.

De klassenraad is bevoegd om binnen het pedagogisch project van de school, de reden van de overgang te beoordelen, de verificateur heeft hiervoor geen inhoudelijke appreciatierecht.

Onderstaande tabel geeft een overzicht en voorbeelden:


Overgangsvoorwaarden in het 1ste leerjaar derde graad
Vanaf 1 september 2024
Overgangsvoorwaarden zijn van toepassing op studieveranderingen in de loop van het schooljaar binnen hetzelfde leerjaarniveau.

T.e.m. 15 oktober

Alle overgangen

Van rechtswege
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

Van 16 oktober t.e.m. 15 januari

Overgangen binnen de domeinoverschrijdende D-finaliteit (DOD) (aso)
Voorbeelden
  1. van Economie-Wiskunde (DOD) naar Economie-Moderne talen (DOD)
  2. van Latijn-Wiskunde (DOD) naar Economie -Wiskunde (DOD)
  3. van Grieks-Latijn (DOD) naar Humane Wetenschappen (DOD)
  4. Niet van Humane wetenschappen (DOD) naar Welzijnswetenschappen (DGD, domein Maatschappij en Welzijn)

Van rechtswege
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

Overgangen van domeinoverschrijdende D-finaliteit (DOD) naar domeingebonden D-finaliteit (DGD)
Voorbeeld
  1. van Humane Wetenschappen (DOD) naar Welzijnswetenschappen (DGD

Wegens medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden, na advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad.
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

Overgangen binnen hetzelfde studiedomein
(binnen dezelfde finaliteit (zie vb. 1) of met verandering van finaliteit (zie vb. 2 en vb. 3)
Voorbeelden
  1. van Mechatronica (DGD, domein STEM) naar Bouw- en hout-wetenschappen (DGD, domein STEM)
  2. van Welzijnswetenschappen (DGD, domein Maatschappij en Welzijn) naar Gezondheidszorg (D/A, domein Maatschappij en Welzijn)
  3. van Toerisme (D/A, domein Taal en Cultuur) naar Onthaal en recreatie (A, domein Taal en Cultuur)

Van rechtswege
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

Overgangen met verandering van studiedomein
(binnen dezelfde finaliteit (zie vb. 1) of met verandering van finaliteit (zie vb. 2)
Voorbeelden
  1. van Bedrijfsorganisatie (D/A, domein Economie en Organisatie) naar Gezondheidszorg (D/A, domein Maatschappij en Welzijn)
  2. van Welzijnswetenschappen (DGD, domein Maatschappij en Welzijn) naar Sportbegeleiding (D/A, domein Sport)

Wegens medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden, na advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad.
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

Vanaf 16 januari

Alle overgangen

Wegens medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden, na advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad.
(indien voldaan aan de toelatingsvoorwaarden)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio