Nieuwsoverzicht

Economie zonder vakgrenzen: projectwerk en onderzoekend leren

di 30 augustus 2022

  • ant

In de nieuwe eindtermen krijgt onderzoekend leren een prominente plaats toebedeeld. Maar hoe zet je een onderzoeksproject op poten dat over de vakmuren heen kijkt? Waar zitten de valkuilen? In deze nascholing maak je kennis met twee vakoverschrijdende praktijkvoorbeelden waarbij telkens een economisch vak actief betrokken is, en krijg je de ruimte om naar je eigen school, studierichting en vak te vertalen.

Programma

Deel 1: Hoe zet je economie projectmatig in? - Wim Van Herck

Deze nascholing toont mogelijkheden om je leerstof voor het vak economie op een onderzoekende manier te onderwijzen aan je leerlingen. Je krijgt de kans om verschillende competenties aan te bieden en in te oefenen met je leerlingen met een duidelijke link naar de economie!

  • Wat is skillslab? Projectmatig werken op een secundaire school in de 2de graad doorstroom-/dubbele finaliteit, pijnpunten en groeikansen.
  • Stappenplan: welke aspecten komen aan bod in het projectmatig werken?
  • Hoe krijgt economie een plaats in het projectmatig werken?
  • Concreet voorbeeld wordt uitgewerkt voor economie.
  • Verschillende resultaten uit projecten van de voorbije jaren komen aan bod.
  • Hoe product en proces evalueren?

Deel 2: Multidisciplinair lesgeven: hoe begin je daaraan? - Yves Konings

Ooit een bankbediende gezien zonder ICT-skills? Of een architect die geen Engels of Frans spreekt? Het werkveld vindt het vanzelfsprekend dat haar werknemers van meerdere markten thuis zijn, maar toch vertrekken we in het onderwijs vrijwel altijd vanuit ons eigen vak. Nochtans is in het multidisciplinair onderwijs 1+1=3. Leerlingen krijgen een verdiepte vorming en de activerende werkvorm verhoogt hun motivatie in de klas.

Tijdens de nascholing maak je kennis met een praktijkvoorbeeld in de richting Secretariaat-Talen: hoe kwam het project tot stand? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe verloopt de evaluatie? Hoe ervaren de leerlingen zelf deze aanpak? Nadien ga je zelf aan de slag om de mogelijkheden binnen jouw studierichting en leerplan te verkennen.

Doelstellingen

Tijdens en na deze nascholing:

  • richt je economische leerstof projectmatig in;
  • leg je de link met verschillende vaardigheden/competenties om een economisch thema aan te brengen;
  • zet je onderzoeksvaardigheden in de lessen economie in;
  • organiseer je ‘out of the box’ economische lessen;
  • krijg je inzicht in multidisciplinair onderwijs;
  • word je geïnspireerd aan de hand van een praktijkvoorbeeld;
  • maak je kennis met tools om projectmatig en vakoverschrijdend te werken;
  • ontdek je in je eigen leerplan mogelijkheden tot vakoverschrijdend en projectmatig werken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio