- Traject Nederlands 1e graad B-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend. Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties. Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Traject Nederlands 1e graad A-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend. Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties. Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde in de eerste graad B-stroom: probleemoplossend denken en wiskundige contexten versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie en inzichten in wiskunde over te brengen naar de leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen, zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hoe jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde eerste graad A-stroom - Probleemoplossend denken en parate kennis versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie voor en inzichten in wiskunde over te brengen naar je leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Merk ook jij deze ontwikkeling in jouw lespraktijk? Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hou jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Effectieve didactiek, lessen met effectWist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie. In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataBrussel
- Wiskundedidactiek met effect in de baso-werking(Inter)nationaal onderzoek toont ons dalende resultaten voor wiskundeprestaties in Vlaanderen. Op deze netwerkdag krijg je zicht op hoe jouw collega’s uit basis en secundair inzetten op sterk wiskundeonderwijs. Vervolgens wissel je ervaringen over effectieve didactiek uit. Tot slot krijg je handvatten vanuit de leerplannen voor een plan van aanpak om het wiskundeonderwijs in jouw school te versterken.Meerdere dataOp locatie
- Stimuleer je leerlingen om hun leren in handen te nemen via krachtige stappenplannenNemen jouw leerlingen hun leerproces nog te weinig in eigen handen? In deze nascholing inspireren we jou om op een vernieuwende manier aan de slag te gaan met stappenplannen, zodat jouw leerlingen stapsgewijs, gestructureerd en alsmaar zelfstandiger leren werken. Deze activerende aanpak is in elk vak toepasbaar en verhoogt het leerrendement en de motivatie van leerlingen.Meerdere dataOp locatie
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving - Effectief lesgeven in buitengewoon kleuteronderwijsBen je gepassioneerd door het begeleiden van kleuters? Wil je een verschil maken in het leven van jonge leerlingen en tegelijkertijd effectieve didactiek inzetten om hun groei te stimuleren? Dan is dit initiatief misschien wel iets voor jou.Ontdek de kracht van een afgestemde leeromgeving waar elk kind wordt gezien, gehoord en gesteund in zijn reis naar kennis en zelfontdekking. Samen gaan we op zoek naar antwoorden op de onderwijs-en ondersteuningsbehoeften van elke unieke kleuter. Ons netwerk ontwikkelt en deelt voorbeelden van effectief lesgeven in de kleuterklas.Te bepalenTe bepalen