- Opmaken van individuele opleidingsplannen 7de leerjaren duaal - Domein STEM. Sessie 2Tijdens dit initiatief wordt je op de hoogte gebracht over het doel van opleidingsplannen bij duaal leren.Samen met collega's binnen domein STEM leer je opleidingsplannen opstellen en als dynamisch instrument te beheren.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1e graad secundair onderwijs B-stroom. Sessie 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1e graad secundair onderwijs B-stroom. Sessie 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.23 september 2025Op locatie
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (buitengewoon basisonderwijs)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataGent
- Effectieve didactiek, lessen met effectWist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie. In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie: krachtige didactiek en onderzoekend en ontwerpend lerenTijdens dit initiatief maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Veel leraren zoeken houvast om hun leerlingen écht aan het denken en doen te zetten. Onderzoekend en ontwerpend leren lijkt vaak uitdagend in een diverse klascontext. Dit initiatief biedt een helder kader, concrete voorbeelden en praktische tools waarmee je krachtige leerervaringen vormgeeft. Je leert hoe je leerdoelen verbindt aan onderzoeks- en ontwerpopdrachten, en hoe je je leerlingen actief betrekt, laat redeneren en creatief laat oplossen.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Effectieve didactiek in de basisschoolElke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat wijst niet enkel onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de praktijk. Maar wat doet een effectieve leraar dan? Wat moeten leraren vooral doen om zoveel mogelijk effect te hebben op het leren van de leerlingen? Deze vraag ligt aan de basis van effectieve didactiek. In deze driedelige vorming duiken we in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om je didactisch handelen te optimaliseren tot op de klasvloer.Op aanvraag
- De 15 minuten die ertoe doen in de kleuterschoolTijdens dit initiatief maak je kennis met elementen die effectief bijdragen tot krachtig lesgeven in de kleuterschool. Wat werkt nu effectief en op welke manier? Hoe weten we dat? Wat hebben we daarbij nodig?Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je leerlingen een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om jouw wiskundeonderwijs te versterken.Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Krachtige didactiekTijdens deze sessie verken je krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Je ontdekt hoe je vanuit nieuwsgierigheid en verwondering duurzame leerervaringen opbouwt, en hoe je je onderwijs zo vormgeeft dat leerlingen actief betrokken zijn, diep leren en verbanden leggen. Deze sessie biedt een stevig kader én praktische handvatten waarmee je met vertrouwen aan de slag kunt.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je schoolUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coachesTijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: effectieve leerstrategieën integreren in verschillende disciplinesWist je dat leerlingen daadwerkelijk kunnen ‘leren leren’ met effect?Tijdens dit initiatief verdiep je je in effectieve leerstrategieën in het kader van een kennisrijk curriculum. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze leerstrategieën zo functioneel mogelijk te gebruiken in bijvoorbeeld wiskunde, Nederlands en wetenschappen & technologie. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het inzetten van leerstrategieën in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school.Interessante praktijkvoorbeelden ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in onze Nieuwsbrief ‘Uit het werkveld’.Meerdere dataOp locatie
- Technisch lezen en effectieve didactiekWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren technisch lezen? Welke moeilijkheden breng je aan tijdens aanvankelijk lezen, vlot en vloeiend lezen? Welke ondersteuning bied je de leerlingen aan? Hoe maak je een efficiënte technische leesles? Hoe vaak oefen en herhaal je? Hoe motiveer je de leerlingen?Op aanvraag
- Spelling en effectieve didactiekWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Welke spellingmoeilijkheden breng je aan? Welke strategieën zetten de leerlingen in? Hoe maak je een efficiënte spellingles? Hoe en hoe vaak oefen en herhaal je?Op aanvraag
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coaches (buitengewoon secundair onderwijs)Tijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online