Bereid je leerlingen voor op het examen met een leerplanconform overzicht
De laatste lessen van dit schooljaar naderen en vermoedelijk staat de planning, zoals ieder jaar, wederom onder druk. We spreken nog snel af met enkele collega’s hoe zij de laatste leerstofonderdelen aanpakken, we wisselen examenvragen uit, we bereiden de leerlingen voor op het proefwerk enz. De lijst met to-do’s is lang. Maar we willen nu eenmaal dat ze voor ‘ons vak’ een kwaliteitsvol examen afleggen en tonen bereidheid om hen daarbij te ondersteunen.
Een hulpmiddel dat we hier traditioneel aanbieden is het leerstofoverzicht: een mooi lijstje van welke lesthema’s we behandeld hebben, welke begrippen hierbij belangrijk zijn en wat ze precies moet kunnen. Toch kunnen we nog inspanningen leveren om dergelijke overzichten nog diepgaander af te stemmen op de leerplannen en meer specifiek op de krachtlijnen van het historisch leren redeneren. Op deze manier linken we de leerinhouden aan alle krachtlijnen en expliciteren we ook wat we precies van hen verwachten.
Hoe kun je dergelijk document nu opstellen? Aan het lijstje met te verwerken leerstofonderdelen voeg je vervolgens enkele studietips toe, gelinkt aan de krachtlijnen van het historisch leren redenen. Verwerk ook handelingswerkwoorden uit het leerplan op de juiste manier in jouw tips. Deze zouden er als volgt kunnen uitzien:
Leren leren, enkele tips
…bij de voorbereiding
Dergelijk document kan opgesteld worden vanuit de vakgroep, met verschillende nuances per graad. Dit laat je toe om de leerlijn zichtbaar te maken naar jouw leerlingen. Door de terminologie van het historisch redeneren op te nemen, ben je zelf ook bewuster bezig met evaluatie op het juiste niveau. Daarnaast trek je het door naar de verwachtingen ten aanzien van de leerlingen. Je bent dan transparant naar hen toe en je maakt hen ook bewust van toepasbaarheid van de krachtlijnen op alle lesthema’s.