- Verbindend schoolklimaat welbevinden - faalangst aanpakkenTijdens dit initiatief krijg je inzicht in wat faalangst is, hoe je het kunt herkennen, voorkomen en aanpakken.Meerdere dataOp locatie en online
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 2: goed onderwijs en brede basiszorg5 februari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenOp 3 mei 2024 organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een inspiratiedag voor onderwijsmensen. Bedrijfsleiders, hulpverleners en onderzoekers zullen je duidelijk maken waarom onderwijs doelgericht moet werken aan persoonsgebonden ontwikkeling.3 mei 2024Antwerpen
- Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg (basissessie)Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken tussen verschillende partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.2 mei 2024Brussel
- Beleid voor leercoachingOnderwijsinternaten willen graag de kinderen en jongeren op internaat op een helpende en doordachte manier ondersteunen bij het leren leren. Het blijft immers één van de pijlers van de internaatwerking en kan het verdere levenspad van de intern ingrijpend beïnvloeden. Maar hoe begin je als leidinggevende hier een beleid rond te ontwikkelen? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat wordt precies verwacht van ons vanuit de overheid en wat vinden we zelf belangrijk? Wanneer we weten wat effectieve ondersteunde leerstrategieën zijn, hoe organiseren we ons dan best zodat we deze optimaal kunnen aanbieden? En hoe gaan we als internaat om met jongeren die geen motivatie meer kunnen vinden? Uitdagende vragen die we meenemen bij het uitwerken van de eerste contouren van een beleid voor leercoaching.Te bepalenTe bepalen
- CONSULT: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (5) Grenssituatie gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum en overgang naar gewoon/buitengewoon secundair onderwijs29 mei 2024Online
- Lerend netwerk: ‘Als schoolgaan bij leerlingen met autisme onder druk komt te staan’Er is een groeiend aantal leerlingen met autisme voor wie (fulltime) naar school gaan (tijdelijk) niet meer lukt. Er worden ook steeds meer individuele trajecten opgestart, op school of buiten de school. Met de deelnemers aan dit lerend netwerk wisselen we ervaringen uit en reflecteren we over de eigen aanpak. We onderzoeken samen de mogelijkheden en kansen voor deze specifieke doelgroep.Te bepalenTe bepalen
- Multidisciplinair overleggen en interdisciplinair uitvoeren. Hoe realiseren we dit en wat betekent dit voor schoolteams? (BuO)Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over de meerwaarde die een multidisciplinair team in het buitengewoon onderwijs kan betekenen.Te bepalenTe bepalen
- Digitaal netwerk: samen leren van casussen rond moeilijke gedrag (secundair onderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataOnline
- Digitaal netwerk: samen leren van casussen rond moeilijke gedrag (basisonderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataOnline
- Groeitraject Leerlingenbegeleider - keuzemodule 3: Samenwerken met externen23 april 2024Brussel
- Groeitraject Leerlingenbegeleider - keuzemodule 2: Groepsdynamische processen, herstelgericht werken6 juni 2024Brussel
- Zuurstof voor lezen en schrijven in de eerste graad a- en b-stroomDit is een delend en lerend netwerk waarin de beginners kennismaken met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden rond wat werkt in lees- en schrijfonderwijs voor taalzwakke leerlingen om dan samen met de gevorderden samen te werken aan materialen voor in de praktijk en praktijkvoorbeelden te delen;13 mei 2024Gent
- Faalangst aanpakkenTijdens dit initiatief krijg je inzicht in wat faalangst is, hoe je het kunt herkennen, voorkomen en aanpakken.Te bepalenTe bepalen