- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Redelijke aanpassingen en Universeel ontwerpWil je ontdekken hoe redelijke aanpassingen een hefboom kunnen zijn om leerlingen tot leren te brengen, schrijf je dan zeker in voor deze nascholing.Meerdere dataOp locatie
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijkDe nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - basiszorg. Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg (basissessie)Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken tussen verschillende partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.Meerdere dataOp locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk doelgroep ortho/psycho/coördinator type 3 BuBaO (bestaand netwerk)De voorbije jaren werd dit netwerk sterk geprofessionaliseerd in gedrags- en emotieregulatie voor de doelgroep type 3 (9). Verschillende kijkwijzers helpen om zicht te krijgen op soob, ontwikkeling en mogelijke opbouw om nieuw gedrag aan te leren in functie van emotieregulatie en sociale regulatie (orthopedagogisch handelen)… De leden van dit netwerk willen in casusbesprekingen en verdere verdieping zich meer professionaliseren en het geleerde verder oefenen en implementeren. De koppeling wordt gelegd met de cognitieve regulatie (principes effectieve didactiek).Meerdere dataBrussel
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven12 november 2024Antwerpen
- Continuüm van zorg - inclusie-expertise LSC - Module leerondersteuners - Visie op inclusieWil je als leerondersteuner weten wat we verstaan onder inclusie en waarom we willen inzetten op de realisatie van inclusief onderwijs? Schrijf je dan in voor deze nascholing.Meerdere dataOp locatie en online
- Verbindend schoolklimaat welbevinden - faalangst aanpakkenTijdens dit initiatief krijg je inzicht in wat faalangst is, hoe je het kunt herkennen, voorkomen en aanpakken.Meerdere dataOp locatie en online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB)Veranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperkingMeerdere dataBrussel
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Basiskennis doelgroep leerlingen met autismeOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. De sprekers geven inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Meerdere dataBrussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 2: goed onderwijs en brede basiszorg3 februari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg (basissessie)Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken tussen verschillende partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.Te bepalenTe bepalen
- Beleid voor leercoachingOnderwijsinternaten willen graag de kinderen en jongeren op internaat op een helpende en doordachte manier ondersteunen bij het leren leren. Het blijft immers één van de pijlers van de internaatwerking en kan het verdere levenspad van de intern ingrijpend beïnvloeden. Maar hoe begin je als leidinggevende hier een beleid rond te ontwikkelen? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat wordt precies verwacht van ons vanuit de overheid en wat vinden we zelf belangrijk? Wanneer we weten wat effectieve ondersteunde leerstrategieën zijn, hoe organiseren we ons dan best zodat we deze optimaal kunnen aanbieden? En hoe gaan we als internaat om met jongeren die geen motivatie meer kunnen vinden? Uitdagende vragen die we meenemen bij het uitwerken van de eerste contouren van een beleid voor leercoaching.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: ‘Als schoolgaan bij leerlingen met autisme onder druk komt te staan’Er is een groeiend aantal leerlingen met autisme voor wie (fulltime) naar school gaan (tijdelijk) niet meer lukt. Er worden ook steeds meer individuele trajecten opgestart, op school of buiten de school. Met de deelnemers aan dit lerend netwerk wisselen we ervaringen uit en reflecteren we over de eigen aanpak. We onderzoeken samen de mogelijkheden en kansen voor deze specifieke doelgroep.Te bepalenTe bepalen
- Multidisciplinair overleggen en interdisciplinair uitvoeren. Hoe realiseren we dit en wat betekent dit voor schoolteams? (BuO)Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over de meerwaarde die een multidisciplinair team in het buitengewoon onderwijs kan betekenen.Te bepalenTe bepalen
- Faalangst aanpakkenTijdens dit initiatief krijg je inzicht in wat faalangst is, hoe je het kunt herkennen, voorkomen en aanpakken.Te bepalenTe bepalen