Bij het begin van het schooljaar wil je je leerlingen graag leren kennen. Als leraar van een moderne vreemde taal wil je af van de klassieke manier waarbij het rijtje leerlingen wordt afgegaan. Elke leerling apart aan het woord laten, duurt lang, is stresserend voor de leerling in kwestie en het rendement is erg laag.
De informatie die een leerling deelt, is meestal weinig interessant en wordt vaak gekopieerd waardoor dit voor de toehorende groep leerlingen niet erg boeiend is, zeker wanneer de klasgroep elkaar al kent vanuit de voorbije schooljaren. Eigenlijk is dan vooral de nieuwe leerkracht voor de leerlingen interessant, want ze kennen hem of haar nog niet. Echter, de leraar komt in deze oefenvorm niet aan bod, tenzij hij of zij zichzelf ook zou voorstellen.
We stellen hier een kennismakingsactiviteit voor waarbij alle leerlingen op hetzelfde moment actief zijn én waarbij de leraar ook zijn of haar aandeel heeft. De leraar zal namelijk als eerste de oefening met de leerlingen uitvoeren. Dit maakt de opdracht duidelijk en het zal ook interessant zijn voor de leerlingen om meer te weten te komen over hun nieuwe leraar.
Je tekent een cirkel op het bord waarrond je een aantal woorden noteert die belangrijke info geven over jezelf. Het is echter nog niet helemaal duidelijk wat die woorden precies inhouden. Daarvoor moeten de leerlingen de juiste vragen stellen waarop de woorden rondom de cirkel een antwoord zijn. Misschien moet je hiervoor heel kort even herhalen hoe je een goede vraag formuleert in de doeltaal. Daarna kunnen de leerlingen proberen zoveel mogelijk goede vragen te stellen om persoonlijke info over jou te weten te komen.
Nu is het de beurt aan de leerlingen. Terwijl je de opdracht mondeling voorstelt, kun je het stappenplan (zie hieronder) projecteren. De leerlingen noteren op een blad 10/enkele woorden rondom hun naam. Deze woorden vertellen iets meer over de leerling in kwestie. Voorzie kleefband om het blad op hun pull/T-shirt te bevestigen. Wanneer deze voorbereiding klaar is, mogen ze door de klas wandelen.
Je voorziet een gepast signaal (bv. Je klapt in je handen). Op dit moment zoekt de leerling een medeleerling om de conversatie mee te starten. Op dezelfde manier als met de leraar, stelt de ene leerling aan de andere leerling vragen die passen bij de woorden die op het blad genoteerd werden. Wanneer de leraar aangeeft dat de opdracht stopt, dan wandelen de leerlingen opnieuw door de klas. Ze gaan op zoek naar een andere leerling van zodra er een nieuw signaal gegeven wordt.
Deze kennismakingsoefening staat toe om in korte tijd (een 15-tal minuten) de leerlingen heel actief en communicatief de vreemde taal te doen gebruiken. Het rendement is dus veel groter dan bij de klassieke presentatieoefening. Het werken in duo’s verlaagt tevens ook de drempel om te spreken en stimuleert de motivatie, want zelfs leerlingen die elkaar al langer kennen, vernemen tijdens deze oefening soms nog nieuwe info over hun medeleerlingen.
Als leraar kun je tijdens de oefening bij zoveel mogelijk groepjes proberen langs te gaan en enkele veel voorkomende fouten noteren. Deze fouten kun je na de presentatieoefening klassikaal corrigeren, zonder dat er een leerling in kwestie wordt geviseerd. Heel belangrijk als je een veilig klasklimaat van bij het begin van het schooljaar wil creëren. Je krijgt ook al wat info over de taalvaardigheid van sommige leerlingen. Kortom: al van bij de aanzet van het schooljaar heb je een aantal belangrijke didactische principes in een korte kennismakingsoefening kunnen verwezenlijken!