- Leernetwerkdag aanspreekpunt informatieveiligheidOm de verwerkingsverantwoordelijke (= schoolbestuur) te informeren, te adviseren over hun GDPR verplichtingen en toe te zien op de naleving van de GDPR-verordening moet het aanspreekpunt informatieveiligheid zich blijven professionaliseren (art. 39(1) GDPR). De netwerkdag biedt de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en vragen van de aanspreekpunten informatieveiligheid te beantwoorden. Tijdens de leernetwerkdag komen er ook een aantal praktijkvoorbeelden, recente casussen, sancties/aanbevelingen/richtlijnen van de toezichthouders aan bod.Meerdere dataOp locatie
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenDeze inspiratiedag voor onderwijsmensen wordt uitgesteld naar volgend schooljaar.3 mei 2024Antwerpen
- Netwerk directies BaO Regio Mechelen-Brussel 2Tijdens dit initiatief ga je netwerken met collega's directeurs over actuele onderwerpen.Meerdere dataOp locatie
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 2: inleiding op inspectie en gedifferentieerd doorlichtenAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 1: inleiding in het referentiekader onderwijskwaliteitAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi februari 2024Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi mei 2024Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.21 mei 2024Brugge
- Cocodi november 2023Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag vormt de noodzakelijke introductiedag om nadien de verdere ondersteuning te kunnen krijgen bij de implementatie van het thema.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi september 2023Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Onze drive, onze visie! – Werken aan een visie vanuit het RiK voor internatenDromen jullie ook van een internaat waar elke interne beter wordt? Is de werking van jullie team gebaseerd op een duidelijke visie? Wordt die visie gedragen door het hele team? Het hebben van een visie vormt immers de drive om kwaliteitsvol te werken en tegemoet te komen aan de verwachtingen van het RiK. Benieuwd om te vernemen hoe jullie met je ganse team een visie kunnen uitwerken? Dan ben je van harte welkom op deze sessie.Te bepalenTe bepalen
- RIK XL: een onderdompeling in het referentiekader internaatskwaliteit voor internaten (verdieping)Maakte je al kennis met het RiK en kan je de verschillende onderdelen van het dashboard al herkennen? Dan ben je goed bezig! Misschien wil je toch nog meer inzicht verwerven in de visie van RiK? Mogelijks ben je nog op zoek naar handvaten om je beleid uit te denken aan de hand van het referentiekader voor internaten. Wil je reflecteren over je aanpak met RiK maar weet je niet hoe? Schrijf je dan in voor deze sessie en wij gaan samen met jou en RiK verder op pad!Te bepalenTe bepalen
- Let’s meet RiK - Kennismaking RiK voor InternatenKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- Een ‘leren leren’-beleid vormgeven (teamgericht)Verschillende collega’s zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Het gemoderniseerd onderwijs vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming neemt jou als (mede)beleidsmaker mee in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan. We maken het ook meteen concreet en gaan aan de slag met het schoolteam zodat dit thema landt op de klasvloer.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan. (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Jaarvergadering besturen - regio Oost-VlaanderenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...10 juni 2024Gent
- Jaarvergadering besturen - regio West-VlaanderenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...19 juni 2024Brugge
- Jaarvergadering besturen - regio LimburgDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten...20 juni 2024Hasselt
- Jaarvergadering besturen - regio AntwerpenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...11 juni 2024Antwerpen
- Onthaal kandidaat- en startende bestuurders: module 2Wil je als kandidaat- of startende bestuurder een idee krijgen van de verantwoordelijkheden, taken, tijdsbesteding, ondersteuning, beleidsmogelijkheden … als lid van het bestuursorgaan van een onderwijsvzw van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, dan is deze sessie geknipt voor jou. In module 2 staan we stil bij de werking van de vicariale diensten en bij de ondersteuning die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen wordt geboden. We gaan ook dieper in op de beleidsdomeinen.Te bepalenTe bepalen
- Onthaal kandidaat- en startende bestuurders: module 1Wil je als kandidaat- of startende bestuurder een idee krijgen van de verantwoordelijkheden, taken, tijdsbesteding, ondersteuning, beleidsmogelijkheden … als lid van het bestuursorgaan van een onderwijsvzw van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, dan is deze sessie geknipt voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Directievergadering voor de directeurs van regio Oost-Vlaanderen 22 mei 202422 mei 2024Online
- VOCODI regio Oost-Vlaanderen 16 mei 202416 mei 2024Gent
- Digitaal infomoment 6 mei 20246 mei 2024Online
- Vergadering CODI's regio West-VlaanderenAfstemming en informatiedeling CODI's so.Te bepalenTe bepalen
- Auteursrechten in een onderwijscontext - teamgerichtJe gebruikt als leraar of personeelslid van een onderwijsinstelling wel eens een foto, afbeelding, tekst,... in een presentatie, op een website,... Tijdens dit initiatief kom je te weten wat mag en niet mag. Je leert waar je rekening moet houden met auteursrechten in een onderwijscontext.Op aanvraag
30 van 34