Met je klas: werken met het boek "Racisme. Stop de pijn"

Wat is racisme precies? Wat kan ik eraan doen? Hoe reageer ik als iemand zich racistisch gedraagt tegen mij, of als ik racisme zie gebeuren? Waarom voel ik me zo vreemd als ik er het slachtoffer van ben?
In dit boek krijgen kinderen en jongeren antwoorden op deze vragen. Je kunt het boek uitstekend in de klas gebruiken.

sla link op in klembord

Kopieer

Racisme: Stop de pijn is een initiatief van Uit De Marge vzw, geschreven door Ikrame Kastit en Naima Charkaoui, met illustraties en lay-out door Rozan Cools.

Korte inhoud

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is racisme precies? Wat kan ik eraan doen? Hoe reageer ik als iemand zich racistisch gedraagt tegen mij, of als ik racisme zie gebeuren? Waarom voel ik me zo vreemd als ik er het slachtoffer van ben?

Naima Charkaoui en Ikrame Kastit schreven dit boek voor iedereen die de pijn van racisme wil stoppen: kinderen die er zelf mee te maken krijgen én kinderen die een bondgenoot willen zijn.

Het boek leert je hoe racisme eruit kan zien, dat racisme kwetsuren veroorzaakt, en hoe je ermee omgaat. Je kan het in je eentje lezen, met een vriendin of vriend of samen met een volwassene – een ouder of opvoeder, een leerkracht, een leider of leidster in de jeugdvereniging.

Stop de pijn. Begin met dit boek.

Link met inspirerend burgerschap

sla link op in klembord

Kopieer

Inspirerend burgerschap is, net als het leerplan Zill, een concretisering van katholieke dialoogschool als pedagogisch project. Daarom is leren omgaan met verschil een belangrijk aspect van inspirerend burgerschap.

Het boek en de fiches zijn op de eerste plaats gericht op de pijlers reflecteren en identiteit vormgeven. Maar natuurlijk kunnen alle pijlers aan bod komen: onderzoeken van wat racisme is, verbindend met elkaar in dialoog gaan over racisme of actie voeren om racisme tegen te gaan.

Als je met dit materiaal aan de slag gaat, is een veilig klas- en schoolklimaat heel belangrijk. Kijk bv. eens naar de mogelijkheden die de pro-actieve cirkel biedt om geregeld met je leerlingen in gesprek te gaan en een verbindende sfeer op te bouwen.

Lesmateriaal

sla link op in klembord

Kopieer

Bij dit boek horen een reeks fiches om met een klas dieper in te gaan op de topics die aan bod komen: gevoelens, concrete situaties, ervaringen, … Ze werden ontwikkeld vanuit Jeugdwerk tegen racisme (Netwerk Anti-Racisme en -Discriminatie).

De fiches vind je op de website van Jeugdwerk tegen racisme. Graag verspreiden we met deze blogpost de fiches verder, met heel veel dank aan de ontwikkelaars!

Korte inhoud van de lesfiches bij het boek (auteurs: #jeugdwerktegenracisme)

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Vragen over racisme: drie vragen waarmee kinderen worden uitgenodigd na te denken over hun ervaring met/kijk op racisme.
  2. Racisme, drie kleurcodes: kinderen leren racisme volgens drie kleuren (rood, oranje, geel) te beoordelen.
  3. Kwetsuren door racisme: kinderen reflecteren over hun gevoelens bij ervaringen van racisme.
  4. Racismewijsheid: kinderen beoordelen hun eigen vaardigheid om racisme te verminderen, te vermijden zelf aan racisme te doen en racisme bij anderen tegen te gaan.
  5. Identiteit: kinderen denken na over hun identiteit, over wat voor hen belangrijk is.
  6. Wat kan je doen bij een gevaarlijke situatie?: Kinderen lezen over strategieën om (op een voor hen veilige manier) te reageren op racisme (en andere moeilijke situaties).
  7. Naar wie en hoe reageren?: Deze fiche bouwt verder op fiche 6. De klemtoon ligt nu op het doelpubliek: aan wie wil je duidelijk maken dat je iets niet ok vindt?
  8. Na een racistische ervaring: Kinderen leren vragen stellen om elkaar (of zichzelf) te helpen een racistische ervaring te verwerken.
  9. Oppassen geblazen: Kinderen leren manieren kennen om op racisme te reageren die niet helpen of de pijn van racisme zelfs kunnen vergroten.

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Voor kinderen vanaf 9 jaar

Doelstellingen

sla link op in klembord

Kopieer

OWsa1: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen.

Ontwikkelstap 10-12 jaar: Onderzoeken en illustreren hoe tegengestelde groepsbelangen en onbekendheid of vrees voor het vreemde vaak de oorzaak zijn van onverdraagzaamheid, vooroordelen, racisme en oorlog.

Racisme op school

sla link op in klembord

Kopieer

Als leraar voel je je misschien onzeker en oncomfortabel bij het onderwerp racisme. Of je ziet wel racisme gebeuren, maar je weet niet goed hoe ermee om te gaan. Naima Charkaoui erkent dit ongemak. Toch zegt ze:

“Je kan perfect zeggen: ‘wat je zegt vind ik racistisch’, zonder die persoon te brandmerken als racist.”

Klasse interviewde Naima Charkaoui in 2019 naar aanleiding van haar eerste boek “Racisme”, en vraagt haar naar de rol van scholen en leerkrachten. Beluister het interview en krijg een verhelderende blik op racisme en kinderen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Links en bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Het boek Racisme. Stop de pijn van Naima Charkaoui en Ikrame Kastit is uitgegeven bij EPO.

Over deze databank

Wil je aan de slag in je klas rond inspirerend burgerschap? In deze toolbox vind je inspirerende werkvormen om zo met je leerlingen te starten! 
Werk je in het basisonderwijs? In de Zill-bib vind je een steeds groeiend aanbod aan praktijkvoorbeelden die aansluiten bij inspirerend burgerschap voor het basisonderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio