Met je team: de identiteitsdriehoek toegepast op ‘inspirerend burgerschap’

Een school heeft nood aan leraren die zich als persoon en als professional verbinden aan de schoolvisie. Een school is een systeem: het bestaat niet uit aparte, geïsoleerde leraren, maar wel uit een team dat samen school maakt. Alleen zo kan de schoolvisie, een hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs, samen ontwikkeld, geconcretiseerd en geïmplementeerd worden. Maar ook voor de leraar is de verbinding tussen de drie identiteiten van belang: in een school waar je jezelf kunt zijn, kom je thuis. Bijdragen tot een pedagogisch project waarin je gelooft, motiveert van binnenuit. Deze fiche helpt je om met je team hierover in gesprek te gaan.

Identiteitsdriehoek toegepast op ‘inspirerend burgerschap’

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Korte inhoud

sla link op in klembord

Kopieer

Met je team aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

In gesprek met elkaar

sla link op in klembord

Kopieer

Reflecteer samen over de vraag in welke mate de identiteit van de school, van ieder van jullie als medewerker van de school en van ieder van jullie als persoon aansluit bij inspirerend burgerschap/educatie voor duurzame ontwikkeling.

Het kan nuttig zijn om dit gesprek te laten modereren door iemand die als procesbegeleider optreedt. Dat kan iemand uit het team zelf zijn. Maar ook een school- of identiteitsbegeleider kan jullie hierbij helpen. Je vindt de contactgegevens van de identiteitsbegeleiders onderaan deze pagina.

Mogelijke startvragen voor dit gesprek

sla link op in klembord

Kopieer

inspirerend burgerschap draait om het opnemen van verantwoordelijkheid voor de wereld, voor jezelf, voor anderen.

  • In welke mate doe jij dit al als persoon?
  • In welke mate doe jij dit al als leraar in de klas?
  • In welke mate doet de school dit al?
  • Met andere woorden: sluit inspirerend burgerschap op dit moment aan bij wie jij bent als persoon, als leraar, bij wie of wat de school is?

Over de auteur(s)/ relevante achtergrondinformatie

sla link op in klembord

Kopieer

Deze tool werd ontwikkeld en gebruikt tijdens het begeleiden van scholen rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en inspirerend burgerschap. Het is een praktisch instrument en afgeleide van de meer theoretische invulling van de identiteitsdriehoek.

Over deze databank

Wil je aan de slag in je klas rond inspirerend burgerschap? In deze toolbox vind je inspirerende werkvormen om zo met je leerlingen te starten! 
Werk je in het basisonderwijs? In de Zill-bib vind je een steeds groeiend aanbod aan praktijkvoorbeelden die aansluiten bij inspirerend burgerschap voor het basisonderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio