Een school heeft nood aan leraren die zich als persoon en als professional verbinden aan de schoolvisie. Een school is een systeem: het bestaat niet uit aparte, geïsoleerde leraren, maar wel uit een team dat samen school maakt. Alleen zo kan de schoolvisie, een hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs, samen ontwikkeld, geconcretiseerd en geïmplementeerd worden. Maar ook voor de leraar is de verbinding tussen de drie identiteiten van belang: in een school waar je jezelf kunt zijn, kom je thuis. Bijdragen tot een pedagogisch project waarin je gelooft, motiveert van binnenuit. Deze fiche helpt je om met je team hierover in gesprek te gaan.
Identiteitsdriehoek toegepast op ‘inspirerend burgerschap’
Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Professionele, persoonlijke en institutionele identiteit in een katholieke dialoogschool [basistekst].
Reflecteer samen over de vraag in welke mate de identiteit van de school, van ieder van jullie als medewerker van de school en van ieder van jullie als persoon aansluit bij inspirerend burgerschap/educatie voor duurzame ontwikkeling.
Het kan nuttig zijn om dit gesprek te laten modereren door iemand die als procesbegeleider optreedt. Dat kan iemand uit het team zelf zijn. Maar ook een school- of identiteitsbegeleider kan jullie hierbij helpen. Je vindt de contactgegevens van de identiteitsbegeleiders onderaan deze pagina.
inspirerend burgerschap draait om het opnemen van verantwoordelijkheid voor de wereld, voor jezelf, voor anderen.
Deze tool werd ontwikkeld en gebruikt tijdens het begeleiden van scholen rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en inspirerend burgerschap. Het is een praktisch instrument en afgeleide van de meer theoretische invulling van de identiteitsdriehoek.