Het leerplandoel vraagt dat leerlingen ontwikkelingspsychologische domeinen van jongeren en volwassenen analyseren. In deze inspiratiefiche willen we je als leraar handvatten en inspiratie aanbieden om het leerplandoel met voldoende diepgang te realiseren.
De leerlingen analyseren de ontwikkelingspsychologische domeinen van jongeren en volwassenen met inbegrip van
Wat moet er dus minimaal aan bod komen (in didactiek en evaluatie), uitbreiden mag uiteraard:
Analyseren betekent verbanden zoeken tussen gegeven data en een besluit trekken.
Deze omschrijving van analyseren vinden we terug in het glossarium van het leerplan. Dit moet je steeds bekijken in relatie tot de inhoud van het leerplandoel. Bij LPD 19 verwachten we dus dat leerlingen verbanden zoeken tussen de ontwikkelingspsychologische domeinen en levensloopfasen/ontwikkeling van een individu in een bepaalde levensloopfase (jongere of volwassene), op basis van hun kennis over stadia of fasen in fysieke, socio-emotionele, cognitieve en morele ontwikkeling of vanuit concepten identiteit en hechting.
Analyseren wordt interessant als je de gemaakte analyse zinvol gebruikt en een besluit formuleert. Enkele aandachtspunten bij dat analyseren:
= iets vaststellen, een verklaring formuleren ...
Bij LPD 19 ga je een inschatting maken vanuit de inzichten van een ontwikkelingspsychologisch domein of onderliggende theorie.
= tips aanreiken, aanbevelingen doen ...
Bij LPD 19 ga je advies geven vanuit de inzichten van een ontwikkelingspsychologisch domein of onderliggende aangereikte theorie.
Kortom, de leerlingen maken een analyse én formuleren een besluit in de vorm van een ALERT, ADVICE …
Hoe kan deze info je inspireren bij didactiek en evaluatie van LPD 19?
Enkele inspiratievragen met als doel om een beargumenteerde inschatting te maken (ALERT):
Tip: je kan aan de hand van volgende items bepalen of de vraag aansluit bij de verwachtingen van het LPD:
Je kan de leerlingen een advies laten formuleren vanuit een analyse van ontwikkelingspsychologie (ADVICE), bv.
Tip: je kan aan de hand van volgende items bepalen of de vraag of opdracht die je de leerlingen geeft aansluit bij de verwachtingen van het leerplandoel:
Tip: een beargumenteerde inschatting maken is hier nodig om tot advies te kunnen komen. Het vermijdt ook dat er zomaar tips worden gegeven zonder een voorafgaande analyse.
We kunnen niet verwachten dat leerlingen zomaar kunnen analyseren. We zullen hen echt moeten aanleren wat er verwacht wordt bij de analyse en het formuleren van de conclusie van een analysevraag. Bouw dit op met de leerlingen aan de hand van een leerlijn.
Let er ook op dat er voldoende oefenkansen zijn tijdens de les alvorens dit te evalueren via bv. een toets of examen. Oefen ook op dezelfde complexiteit, soort vraagstelling ...