Lander zit in het eerste jaar van de derde graad secundair onderwijs van Virgo Secundair in Londerzeel. Hij volgt de richting ‘basiszorg en ondersteuning’.
Lander loopt al van in de kleuterklas school binnen het inclusief onderwijs. Hij heeft het William Beuren Syndroom. Hij volgt inclusief onderwijs met een IAC-verslag type 2. De basisschoolperiode was een heel fijne tijd waarin Lander veel heeft geleerd van heel betrokken leraren, maar zeker ook van en met zijn leeftijdsgenoten. Die trend werd verdergezet in het secundair onderwijs.
Er is een groot netwerk betrokken: in de eerste plaats Lander zelf met zijn ouders en zijn broer, de school met de klasgenoten, de leraren, de leerlingenbegeleiders en de directie, het leersteuncentrum, PAB, pedagogische begeleiding, … De actoren in dit netwerk stemmen op regelmatige basis met elkaar af. De school neemt de regie om hen rond de tafel te brengen. Er is een open communicatie waarin iedereen ruimte krijgt om te bevestigen wat goed loopt èn wat beter kan.
Lander volgt een IAC, een curriculum op maat waarin fysiek aanwezig zijn op school met ondersteuning van een leerondersteuner of PAB, afgewisseld wordt met BedNet en TOAH.
Sinds dit schooljaar gaan de klasgenoten op stage dus werd ook voor Lander een passende vorm van werkplekleren gezocht en gevonden. Geniet van zijn eerste stageverslag. Een schitterend opgemaakt document waarin gradaties worden opgenomen van meer naar minder ondersteuning en waarin Lander aan de hand van foto’s zelf zijn ervaring kan herbeleven en evalueren.