Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
In dit filmpje geven we kort meer duiding bij het komende aanbod in september en oktober. Het hele verhaal kan je exploreren in deze visual.
De hogeschool Vives biedt onder de naam VIVES Continue navormingen aan. Wij vestigen je aandacht op een professionalisering rond afgestemd onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. De deelnemers kunnen zowel individueel intekenen op vaststaande data (1 reeks eerste semester, 1 reeks tweede semester), als een teamgerichte navorming aanvragen op hun school.
Van 20 tot 24 oktober organiseren Steunpunt Mantelzorg en het Vlaams Expertisepunt Mantelzorg opnieuw de Week van de Jonge Mantelzorger. Ook scholen kunnen hieraan meewerken: vanaf september kan je gratis campagnemateriaal aanvragen en gebruiken om jonge mantelzorgers zichtbaar te maken in de klas of tijdens schoolactiviteiten.
Op 1 september 2026 wordt de werking van de scholengemeenschappen vernieuwd. Voor de verlenging van de huidige samenstelling of een aanpassing, moet je enkele stappen volgen. We bezorgen je de link naar het stappenplan voor het secundair onderwijs. Samengevat geldt voor de interne planningsprocedure 15 januari 2026 als deadline, bij AGODI is dan weer 31 maart 2026 de ultieme datum.
Op 1 september 2026 wordt de werking van de scholengemeenschappen vernieuwd. Voor de verlenging van de huidige samenstelling of een aanpassing, moet je enkele stappen volgen. We bezorgen je het stappenplan voor het basisonderwijs. Samengevat geldt voor de interne planningsprocedure 15 februari 2026 als deadline, bij AGODI is dan weer 31 maart 2026 de ultieme datum.
Vorig schooljaar nam de directiecommissie secundair onderwijs afscheid van Dirk Kerckhoven. Wil jij hem vanaf volgend schooljaar opvolgen in onze directiecommissie? We lichten de procedure toe.
middenkadercongres - directiecongres bao - soep op de stoep - en route - sint en adventsdrink -...
Zorgmeerdaagse - Directiecongres SO - Dag van de Godsdienst - COBES - dag van de directeur-...
Basisinformatie en duiding bij de leerplandoelen
Didactische tips, ondersteunende documenten, duiding bij leerinhouden...
Hieronder vind je de Word-versie van het complementair leerplan wiskunde. Klik om te downloaden.
In Vlaanderen groeit één op vijf jongeren op met een zorgrol voor iemand in hun omgeving, een ouder, broer, zus of vriend die extra ondersteuning nodig heeft. Deze PRO.-pagina werpt licht op het vaak onzichtbare leven van jonge mantelzorgers: wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze zich voelen en welke impact hun zorgrol heeft. We nodigen scholen, leraren en ouders uit om deze jongeren te (h)erkennen en te ondersteunen, zodat ze zich gezien en gesteund weten in hun unieke situatie.
De rol van school en leraar in ondersteuning van jonge mantelzorgers
Hoewel de leraar een sleutelrol speelt in het creëren van een krachtige leeromgeving, is hij of zij daarin nooit alleen. Sterk klasmanagement vraagt om een sterk onderwijskundig beleid en dus een gedeelde visie, gedeelde verantwoordelijkheid, consistente afspraken en structurele ondersteuning vanuit het hele schoolteam.
In het raamwerk 'van grenzen stellen tot verbinden' (Struyf et al., 2025) vind je concrete maatregelen en strategieën voorgesteld in 9 bouwstenen om klasmanagement te versterken. Aan elke bouwsteen kan je met je schoolteam werken via preventieve, remediërende en curatieve strategieën die in wisselwerking staan met elkaar.Wanneer er toch problemen zijn en de school op een gepaste remediërende en curatieve manier omgaat met moeilijke situaties, kan de school escalaties voorkomen.Alle bouwstenen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De ene al wat meer dan de andere. Om sterk klasmanagement te bevorderen, volstaat het niet om slechts op één bouwsteen in te zetten.
Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.
Om het leren van alle leerlingen te bevorderen, is sterk klasmanagement een basisvoorwaarde. Via kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter welke de sterke strategieën zijn om hiermee aan de slag te gaan. ‘Alle leerlingen recht op sterk onderwijs’ is tevens de horizon van het project Scholen voor iedereen. Daar kunnen kennisrijke leerplannen én focussen op sterk klasmanagement én effectieve didactiek alvast toe bijdragen.