In de leerplannen van de tweede en derde graad lees je bij de aandachtspunten dat je aan je leerlingen best voldoende teksten aanbiedt van verschillende auteurs, verschillende teksttypes en tekstgenres uit verschillende periodes, ook uit de niet-klassieke oudheid. Een voorbeeld van teksttypes zijn grafschriften of graffiti.
Hoe kan je Latijnse epigrafie integreren in je lespraktijk
De mogelijkheden om Latijnse epigrafie te integreren in je les zijn eindeloos. We geven hier een aantal voorbeelden.
DEAE /
HLVDANAE /
SACRVM /
C(aius) TIBERIVS /
VERVS
Aan de godin
Hludana
gewijd
Gaius Tiberius
Verus [wijdde dit]
Wat kun je doen?
M(arco) VALERIO M(arci) F(ilio) QVIRINA /
QVADRATO X VIRO /
ST LI(ti)B(us) IVD(icandis) TRIB(uno) LATICL(avio) /
LEG(ionis) III AVG(ustae) SEVIRO /
EQVITVM R(omanorum) Q(uaestori) AVG(usti) /
TRIB(uno) PL(ebis) CANDIDATO /
PRAETORI VII VIRO /
EPVLONVM
Voor Marcus Valerius Quadratus, zoon van Marcus, van de tribus Quirina, decemvir stlitibus iudicandis, tribunus laticlavius van het derde legioen Augusta,
sevir equitum Romanorum, quaestor Augusti, kandidaat tribunus plebis, praetor, septemvir van de Epulones
Wat kun je doen?
Ben je benieuwd naar meer? Schrijf je in voor onze nascholingsdag In steen gebeiteld. Latijnse epigrafie in de klas op 12 februari 2025 in Hasselt.