Het verhaal van Vlaanderen

di 31 januari 2023

De afgelopen weken was er geen ontkomen aan. Overal (van aan de keukentafel tot in de media) werd er al dan niet met lof gesproken en/of geschreven over Het verhaal van Vlaanderen. Over de subsidiëring, het enthousiasme van leerlingen en leraren, Tom Waes als geschiedenisleraar en zelfs de canon van Vlaanderen kwam weer ter sprake.

Ook wij erkennen de waarde van aantrekkelijk beeldmateriaal. Ergens doet dit tv-programma wat geschiedenisleraren graag doen: verhalen vertellen. En er zijn vele verhalen te vertellen: over de geschiedenis van Vlaanderen of net over hoe de geschiedenis over de grenzen van Vlaanderen gaat. De populariteit ervan zorgt dat geschiedenis weer in is. Zelfs de kleine (of grotere ‘fouten’) stimuleren een kritische houding en dat kunnen we alleen maar toejuichen, met name dat we onze leerlingen leren en tonen hoe actief historisch te denken.

Hoe kan je in de klas ‘Het verhaal van Vlaanderen’ inzetten

sla link op in klembord

Kopieer

Als aantrekkelijk beeldmateriaal om de leerstof aanschouwelijk te maken, om je verhaal te staven met beeld (en geluid). De afleveringen staan ook al op Het Archief voor onderwijs. Dat betekent dat je in het tabblad ‘Mijn werkruimte’ met de fragmenten aan de slag kan (knippen, opdrachten en/of bladwijzers toevoegen.
 
Bij elke aflevering kan je een beschrijving vinden met een indeling per onderdeeltje.

  • Ga aan de slag met de krachtlijnen:
    • Laat de leerlingen historische vragen herkennen of stellen bij bepaalde fragmenten. Bijvoorbeeld in de tweede aflevering, vanaf 4’: ‘Was de Galliër een krijger?’; in de derde aflevering, vanaf 5’: ‘Hoe duister waren de middeleeuwen?’
    • Laat leerlingen een bepaald fragment situeren in tijd en ruimte. Bijvoorbeeld ‘In welke tijd/periode en waar leefde Judith van Francië? Duid aan op een tijdlijn en historische kaart.’
    • Laat leerlingen bronnen in een bepaald fragment vergelijken met de bronnen die tijdens de lessen aan bod zijn gekomen. Bijvoorbeeld in de derde aflevering, vanaf 5’: ‘Wat maakt de Vita sancti Amandi zo bijzonder?’
    • Laat leerlingen de historische beeldvorming analyseren en evalueren. Bijvoorbeeld in de eerste aflevering, vanaf 15’ tot 18’: ‘Welk perspectief en argumentatie neemt Tom Waes in? Klopt dit? Wat is er en wat ontbreekt?’
    • Laat leerlingen vergelijken tussen toen en nu. Bijvoorbeeld in de eerste aflevering, vanaf 43’: over begrafenisrituelen toen en nu.
  • Gebruik de fragmenten om een kritische houding aan te wakkeren. Klopt alle informatie? Hoe kunnen we dat weten? Pas eventueel de 6 vragen toe van Nieuws in de klas om stil te staan bij het gebruik van beeldfragmenten in de klas.
  • Gebruik artikels uit de media om het debat aan te zwengelen. Waarom is dit programma zo populair? Waarom komt er ook kritiek?
  • Laat leerlingen zelf een filmpje maken à la ‘Verhaal van Vlaanderen’ (een handige tool hiervoor is Flip, voorheen Flipgrid).
  • ...
 
Er zijn tal van mogelijkheden. Eigen aan de geschiedenisleraar is om zulk materiaal naar eigen hand te zetten. Verschillende leraren zijn hier al mee aan de slag gegaan en hebben zelfs het tv-programma in zekere zin proberen te overtreffen in de hoop Tom Waes als geschiedenisleraar voor de klas te krijgen. Dat alles maakt ons vak weer springlevend en daar zijn we fan van.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio