Het gebruik van ChatGPT in het vak Mens & samenleving

ma 27 februari 2023

Bij het gebruik van ChatGPT willen we zoveel mogelijk vanuit dezelfde uitgangspunten vertrekken en geven we een aantal voorbeelden om leerplandoelen te realiseren via ChatGPT.

Uitgangspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leer leerlingen informatie te verwerken met ChatGPT en andere informatiebronnen.
  • Leer je leerlingen aan hoe ze met ChatGPT moeten of kunnen werken.
  • Ga in gesprek met je leerlingen over de resultaten van hun zoekopdrachten rond het al dan niet correct zijn ervan.
  • Laat je leerlingen in de klas praktisch oefenen met opdrachten.
  • Leer je leerlingen om kritisch te zijn over de output die ze genereren: Welke instructies gaf je aan ChatGPT? Wat missen ze? Welke info toevoegen? Leer leerlingen goede vragen te stellen. Schrijf een samenvatting vanuit ChatGPT en controleer op onjuistheden.
  • Ga op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen verschillende bronnen.
  • Laat opdrachten uitvoeren waarbij het eindproduct niet alleen tekst is.
  • Je leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hetgeen ze inleveren; correctheid van informatie is een onderdeel van de evaluatie.

Voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel 26: De leerlingen lichten de activiteiten toe van verschillende soorten ondernemingen en organisaties met aandacht voor: het onderscheid tussen goederen en diensten; het onderscheid tussen handelsondernemingen, productieondernemingen en dienstverlenende ondernemingen; profit en non-profit ondernemingen/organisaties.
 

  • Laat de leerlingen vragen naar het onderscheid tussen handelsondernemingen, productieondernemingen en dienstverlenende ondernemingen.
  • Laat de leerlingen uitleg zoeken over handelsondernemingen, productieondernemingen en dienstverlenende ondernemingen via een zoekrobot: Bing, Google … of laat leerlingen kijken naar het filmpje op het Archief van het onderwijs.
  • Laat de leerlingen deze resultaten vergelijken.
  • Laat de leerlingen vragen naar praktijkvoorbeelden van profit en non-profit ondernemingen / organisaties via ChatGPT.
  • Laat de leerlingen een (digitale) collage, presentatie maken met de info en de voorbeelden.

Leerplandoel 10: De leerlingen beoordelen de veiligheid, risico’s en kosten verbonden aan het gebruik van betaalmiddelen en verkoopkanalen met aandacht voor preventie van bedrog en fraude.

Stappen om bedrog en fraude te voorkomen, te herkennen en adequaat te handelen

  • Laat de leerlingen het volgende intypen: geef voorbeelden van verkoopkanalen via ChatGPT.
  • Laat de leerlingen ook vragen naar voorbeelden van verkoopkanalen via een zoekrobot: Bing, Google …
  • Laat de leerlingen deze resultaten vergelijken.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio