In de nieuwsbrief van 13 juni berichtten we dat het voortaan vanuit de regelgeving mogelijk wordt gemaakt dat scholen in één studierichting twee verschillende leerplannen hanteren. Daarom is het leerplan Wiskunde B+S opgesplitst in twee afzonderlijke leerplannen: een leerplan voor 8 graaduren en een leerplan voor 10 graaduren.
Voor de studierichtingen Economische wetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn en Technologische wetenschappen zijn beide leerplannen geldig. De school kan zelf bepalen welk leerplan ze hanteert: het leerplan B+S gericht op 8 graaduren, het leerplan B+S’’ gericht op 10 graaduren of beide leerplannen in functie van differentiatie tussen leerlingengroepen in eenzelfde studierichting.
Aan de formulering van de leerplandoelen werd niets gewijzigd. Omdat het leerplan B+S (8 graaduren) geen leerplandoelen meer bevat met de letter 'B' gevolgd een nummer is het onderscheid tussen leerplandoelen ‘A’ en ‘B’ daar niet meer nodig. Daarom is in zowel het leerplan B+S als het leerplan B+S’’ de letter ‘A’ in de nummering van de leerplandoelen verwijderd; de nummers van de leerplandoelen zelf blijven gelijk.
In de leerplannen Wiskunde van de D-finaliteit (basisleerplan, leerplan B+ en leerplan B+S’) werden de tabellen met de studierichtingen bij de leerplannen (rubriek 2.2.1) en met de inhoudelijke verschillen tussen de leerplannen (rubriek 3.4.2) aangepast.
Je vindt deze leerplannen op de leerplanpagina: