Gevalideerde toets einde bao: Nederlands

Met deze gevalideerde toets van 2023 kun je de schrijfvaardigheid Nederlands evalueren. Met deze schrijfopdracht onderzoeken we in welke mate de leerlingen informatie overzichtelijk kunnen neerschrijven.
 
De toets kan enkel online via een nieuw toetsplatform afgenomen worden. Ook wanneer je inschrijft voor afname op papier, kun je de online opdracht laten maken. De leerlingen maken de proef individueel. De leraar beoordeelt achteraf de schrijfproducten van de leerlingen online.

Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.

Afname

sla link op in klembord

Kopieer

Je neemt deze schrijfopdracht voor Nederlands klassikaal af.

De schrijfopdracht is opgesteld als een uitdaging. De leerlingen moeten een goede speluitleg schrijven van een spel dat ze waarschijnlijk nog niet kennen. Ze doorlopen de toets stap voor stap online op het nieuwe toetsplatform. Schriftelijke instructie en filmpjes bieden hierbij ondersteuning.

Doorloop vooraf zelf even de stappen van de schrijftoets op een toestel van de leerlingen.

Via deze link kun je de online opdracht raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op het nieuwe toetsplatform:

  • idptoets.be/2024/GVT6-NL-schrijven
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.

De leerlingen hebben logins nodig om zich te kunnen aanmelden op het toetsplatform. Via deze link download je een overzicht met logins van jouw leerlingen.

Materiaal

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken de schrijfopdracht op papier. Download en print voor elke leerling een schrijfplan.

Voorzie voor elke leerling:

  • een tablet of computer met internetverbinding
  • een hoofdtelefoon
  • schrijfgerief

Voorzie per groep van 5 à 6 leerlingen:

  • stoepkrijt
  • een bal die goed stuitert
  • ruimte waar enkele speelveldjes van 4 m op 4 m kunnen worden getekend

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Plan deze schrijftoets op twee aparte momenten, indien mogelijk op verschillende dagen.

  • Deel 1: het spel begrijpen (ongeveer 30 minuten)
    • De leerlingen krijgen in de eerste stap de uitdaging om een goede speluitleg te schrijven.
    • In de volgende stappen krijgen ze alle noodzakelijke info om de speluitleg te kunnen schrijven.
    • In de laatste stap van het eerste deel gaan de leerlingen per 5 à 6 het spel spelen. Deze stap is een belangrijke fase in de voorbereiding van het schrijven van de speluitleg. Door het spel te spelen, leren de leerlingen het spel zo goed mogelijk kennen. Het is de bedoeling dat de leerlingen het spel spelen tot iedereen het goed begrijpt.

  • Deel 2: de speluitleg schrijven (ongeveer 50 minuten)
    • Deel 2 van de toets start met het online overlopen van alle belangrijke info over het spel.
    • De leerlingen schrijven vervolgens de speluitleg op hun papieren schrijfplan. Bij elk tekstdeel krijgen ze online een instructie en/of een filmpje ter ondersteuning van hun schrijfproces.

Beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

De leraar beoordeelt de schrijfproducten van de leerlingen zelf. Daarvoor werd een beoordelingswijzer opgesteld waarmee een aantal criteria worden beoordeeld. Je doet dit online in het toetsplatform (met een incognitovenster). De logins van de leerlingen verschijnen pas nadat de leerlingen de toets volledig hebben doorlopen en afgesloten. Je trekt hier best wat tijd voor uit. Je kunt de schrijfproducten van de leerlingen per login of per criterium beoordelen.

Resultaten

sla link op in klembord

Kopieer

Via de link naar het analyserapport kun je de resultaten van jouw school raadplegen.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio