Met deze nieuwe gevalideerde toets worden enkele doelen uit het leergebied muzische vorming geëvalueerd.
De toets kan enkel online via het nieuwe toetsplatform afgenomen worden. Ook wanneer je inschrijft voor afname op papier, kun je de toets laten maken. De leerlingen maken de toets individueel. De leraar beoordeelt achteraf de producten van de leerlingen aan de hand van een beoordelingswijzer en voert de beoordeling online in.
Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.
- MUgr1De wereld open benaderen met aandacht voor en goesting in het kunstzinnige, de verbeelding, de creativiteit en het esthetische
- MUgr2Durven fantaseren en verbeelden
- MUgr4Overal muzische mogelijkheden zien en benutten
- MUge1De wisselwerking tussen muzisch beschouwen en creëren illustreren
- MUge2De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanterendetail
- BeeldKleur
- BeeldVorm
- MuziekKlankkleur
- MuziekStructuur/vorm
- MuziekRitme
- MuziekDynamiek
- MUge3Boodschappen en symboliek in kunst en muzische expressie begrijpen en verwerken
- MUva2Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormgevingsmiddelen detail
- Beeld
- MUva3De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnendetail
- BeeldSchilderen
- BeeldBeeldspel
- BeeldTekenen
- BeeldWerken met plastische materialen
- BeeldCollage, assemblage, constructie, beeldhouwen, textiel
- MuziekMusiceren met grafische partituren
De toets muzische vorming bestaat uit twee delen:
Plan deze toets op twee aparte momenten. Dit mag op verschillende dagen.
Via deze link kun je als leraar de online toets raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op het nieuwe toetsplatform:
Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Let op: de leerlingen kunnen de toets maar één keer doorlopen. Wanneer ze op het einde afsluiten, kunnen ze niet meer opnieuw inloggen.
De leerlingen hebben logins nodig om zich te kunnen aanmelden op het toetsplatform. Via deze link download je een overzicht met de logins van jouw leerlingen.
Je neemt dit schriftelijk deel klassikaal af. De leerlingen maken het individueel aan de computer. Ze beantwoorden eerst de vragen van de toets online. Daarna lezen ze al even de uitleg bij de praktische opdracht. Ten slotte sluiten ze de toets af.
De leerlingen doen het praktische deel eveneens individueel. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen dit zelfstandig doen en niet met elkaar of de leraar in overleg gaan. Dit kan klassikaal maar is niet noodzakelijk. De leerkracht toont vanuit zijn/haar login de dia's met het materiaal en de voorwaarden.
De leerlingen maken de schriftelijke toets individueel en online. Voorzie een tablet of computer met internetverbinding. De leerlingen hebben ook een hoofdtelefoon of oortjes nodig.
Voor de praktische opdracht hebben de leerlingen heel wat materiaal nodig. Zorg dat dit gemakkelijk toegankelijk is voor alle leerlingen zodat ze jou en elkaar niet storen.
Materiaallijst
De antwoorden op de schriftelijke vragen worden hoofdzakelijk automatisch gescoord. Twee vragen beoordeelt de leraar achteraf online. Ook de producten van de praktische proef beoordeelt de leraar na afloop zelf. Daarvoor werd een beoordelingswijzer opgesteld waarmee een aantal criteria worden beoordeeld. Je doet dit online in het toetsplatform (met een incognitovenster). De logins van de leerlingen verschijnen pas nadat de leerlingen de toets volledig hebben doorlopen en afgesloten. Je trekt hier best wat tijd voor uit. Je kunt de muzische creaties van de leerlingen per login of per criterium beoordelen.
Via de link naar het analyserapport kun je de resultaten van jouw school raadplegen.