Gevalideerde toets einde bao: muzische vorming

Met deze nieuwe gevalideerde toets worden enkele doelen uit het leergebied muzische vorming geëvalueerd.
 
De toets kan enkel online via het nieuwe toetsplatform afgenomen worden. Ook wanneer je inschrijft voor afname op papier, kun je de toets laten maken. De leerlingen maken de toets individueel. De leraar beoordeelt achteraf de producten van de leerlingen aan de hand van een beoordelingswijzer en voert de beoordeling online in.
 
Vanaf woensdag 15 mei 2024 stellen we de online toets en bijbehorend materiaal beschikbaar voor de leraren. Vanaf 28 mei tot en met 11 juni 2024 kan de toets afgenomen worden.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

De toets muzische vorming bestaat uit twee delen:

  • Deel 1: schriftelijk deel waarbij we de basiskennis van muzische vorming toetsen.
  • Deel 2: praktisch deel waarbij de leerlingen de kans krijgen om hun kennis en vaardigheden op een creatieve manier te verbeelden.

Plan deze toets op twee aparte momenten. Dit mag op verschillende dagen.

Afname

sla link op in klembord

Kopieer

Via deze link kun je als leraar de online toets raadplegen en kunnen de leerlingen tijdens de afnameperiode inloggen op het nieuwe toetsplatform:

Om in te loggen gebruik je best een incognito- of InPrivate-venster.
Let op: de leerlingen kunnen de toets maar één keer doorlopen. Wanneer ze op het einde afsluiten, kunnen ze niet meer opnieuw inloggen.

De leerlingen hebben logins nodig om zich te kunnen aanmelden op het toetsplatform. Via deze link download je een overzicht met de logins van jouw leerlingen.

Deel 1: online afname van het schriftelijke deel (= toets)

sla link op in klembord

Kopieer

Je neemt dit schriftelijk deel klassikaal af. De leerlingen maken het individueel aan de computer. Ze beantwoorden eerst de vragen van de toets online. Daarna lezen ze al even de uitleg bij de praktische opdracht. Ten slotte sluiten ze de toets af.

Deel 2: afname van het praktische deel (= praktische opdracht)

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen doen het praktische deel eveneens individueel. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen dit zelfstandig doen en niet met elkaar of de leraar in overleg gaan. Dit kan klassikaal maar is niet noodzakelijk. De leerkracht toont vanuit zijn/haar login de dia's met het materiaal en de voorwaarden.

Materiaal

sla link op in klembord

Kopieer

Deel 1: schriftelijk deel

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken de schriftelijke toets individueel en online. Voorzie een tablet of computer met internetverbinding. De leerlingen hebben ook een hoofdtelefoon of oortjes nodig.

Deel 2: praktisch deel

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de praktische opdracht hebben de leerlingen heel wat materiaal nodig. Zorg dat dit gemakkelijk toegankelijk is voor alle leerlingen zodat ze jou en elkaar niet storen.

    Materiaallijst

    • A3-tekenblad per leerling
    • plakaatverf: drie hoofdkleuren en wit (geen andere kleuren!)
    • penselen
    • potlood
    • geen kleurpotloden, wasco's en stiften
    • (vloeibare) lijm
    • minstens zes andere kleinere materialen zoals
      • dopjes en plastic potjes
      • kurk
      • veertjes
      • pareltjes
      • touwtjes en stokjes
      • gedroogde bladeren en noten
      • stukjes stof en vilt
      • karton en gekleurd papier
      • ...

    Beoordeling

    sla link op in klembord

    Kopieer

    De antwoorden op de schriftelijke vragen worden hoofdzakelijk automatisch gescoord. Twee vragen beoordeelt de leraar achteraf online. Ook de producten van de praktische proef beoordeelt de leraar na afloop zelf. Daarvoor werd een beoordelingswijzer opgesteld waarmee een aantal criteria worden beoordeeld. Je doet dit online in het toetsplatform (met een incognitovenster). De logins van de leerlingen verschijnen pas nadat de leerlingen de toets volledig hebben doorlopen en afgesloten. Je trekt hier best wat tijd voor uit. Je kunt de muzische creaties van de leerlingen per login of per criterium beoordelen.

    Resultaten

    sla link op in klembord

    Kopieer

    Via de link naar het analyserapport kun je de resultaten van jouw school raadplegen.

    Over deze databank

    De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio